
JOURNALISTEN  IN  DE  CONFESSIONELE  MEDIA; 
WACHTERS VAN  DE  BESTAANDE  ORDE  OF  EEN 

'RELATIV FREISCHWEBENDE  INTELLIGENZ'? 

J.Th.M. Bank 

Een poging  tot  overzicht  van  anderhalve  eeuw  geschiedenis  van  de 
confessionele journalistiek  levert  noodzakelijkerwijs  een  fragmentarisch 
en impressionistisch opgebouwd  betoog  op.  De  huidige  historiografie van 
de pers  is  in  het  algemeen  meer  op  dagbladbedrijven en  kranten of  op 
tot de  verbeelding sprekende  courantiers gericht dan  op  de  beroepsgroep 
als zodanig.  Terzake  van  de  audiovisuele  massamedia  is  het  niet  anders 
gesteld, maar  de  omroep  komt  in  dit  betoog  pas  in  tweede  instantie  ter 
sprake. Ze  is  ruim  een  halve  eeuw  oud  en  dat  is  in  het  totale  perspec-
tief een-derde  van  de  relevante  tijd.  Het  nagestreefde  overzicht  wordt 
gecomponeerd aan  de  hand  van  stellingen  en  voorbeelden;  het  wordt 
gepresenteerd zonder  de  pretentie  van  volledigheid. 

1. Definitie 
Het eerste  probleem  op  de  weg  door  de  persgeschiedenis  is  de  omschrij-
ving van  confessionele  media.  Een  werkbare definitie  is,  dat  zij  kranten 
of omroepen  zijn,  die  zijn  voortgekomen  uit  en  worden  geleid  door 
leiders of  instellingen  van  antirevolutionaire  of  christelijk-historische 
dan wel  rooms-katholieke  levensbeschouwing.  Dat  betekent  de  uitsluiting 
van een  groot  aantal  dagbladen.  De  standaard-formule,  waarmee  de 
moderne Nederlandse  geschiedenis  in  dit  opzicht  wordt  beschreven  -  die 
van de  verzuiling  -  is  dan  ook  maar  ten  dele  van  toepassing  op  de 
dagbladpers. Dat  ware  te  verduidelijken via  de  omweg  van  een  vergelij-
king met  het  omroepbestel. 
Rondom 1930  werd het  radiobestel  in  Nederland ingericht op  de  bestuur-
lijke grondslag  van  een  vierdeling  van  geestelijke  en  politieke  stromin-
gen; een  orthodox-protestantse  omroepzuil,  een  rooms-katholieke,  een 
sociaal-democratische en  een  algemene,  die  weliswaar  de  pretentie  had 
open te  staan  voor  alle  gezindten  maar  in  feite  de  vrijzinnige en  libe-
raal-protestantse richting  vertegenwoordigde.  De  vierdeling  heeft  het 
voordeel van  de  eenvoud,  al  moet  er  onmiddellijk  aan  worden  toege-
voegd, dat  er  van  stonde  af  aan  kleinere  uitzonderingen waren  zoals  de 
VPRO, toen  nog  de  omroep  van  het  vrijzinnig protestantisme. De  zend-
machtigingen werden  door  de  staat  toegewezen  aan  instellingen,  die 
geacht konden  worden  representatief  te  zijn  voor  de  grote  levensbe-
schouwelijke segmenten  van  de  Nederlandse  bevolking. Door  een  menge-
ling van  overheidsmaatregelen en  monopolies  pasten  de  ledentallen  zich 
tot op  zekere  hoogte  aan  deze  vierdeling aan.  De  vier omroepen  kwamen 



elkaar in  grootte  nabij;  dat  wil  zeggen  dat  wens  en  werkelijkheid elkaar 
naderden. Het  omroepbestel,  in  1930 onder een  confessionele  dominantie 
in het  parlement  wettelijk  vastgelegd,  is  een  schoolvoorbeeld  van  hoe  de 
verzuiling er  op  een  bestuurlijke impuls  uit  zou  moeten  zien. 
Zo niet  de  dagbladpers.  Zij  is  van  vóór  de  georganiseerde  verzuiling en 
zij heeft  ook  nooit  de  verspreidingsvorm gekregen,  die  daarbij  passend 
werd geacht.  Recente  pershistorische  proefschriften  van  René  Vos  en 
Frank van  Vree  tonen  aan,  dat  de  leesgewoonten  in  Nederland  zich 
nauwelijks in  zo'n  vierdeling  laten  onderbrengen.1  In  hetzelfde  decenni-
um, dat  het  omroepbestel  zijn  beslag  had  gekregen,  was  in  de  totale 
dagblad-oplage meer  dan  de  helft  het  aandeel  van  de  zogeheten  neutrale 
bladen. In  cijfers:  48  percent  van  de  oplage  was  'richting-gebonden', 52 
percent was  'neutraal'. Voegde  men  de  liberale  pers  toe  aan  de  neutrale 
- het  onderscheid  tussen  beide  was  nogal  eens  weinig  duidelijk  -  dan 
ontstond er  een  verhouding  van  43  tot  57.  Van  de  120  dagbladen in  de 
jaren '30  waren  er  70  direct  of  indirect  verbonden  aan  een  van  de 
zuilen. De  overige  50  afficheerden  zich  als  neutraal, algemeen  of  onaf-
hankelijk. Onder  deze  namen  de  bladen  van  het  Telegraaf-concern  (De 
Telegraaf en  De  Courant/Het  Nieuws  van  den  Dag)  een  vooraanstaande 
plaats in.  Op  de  peildata  van Vos  en  De  Vree,  de  jaren '30, nam het  een 
kwart van  de  totale  oplage  voor  zijn  rekening. 
Laag in  de  cijfers  staan  genoteerd  de  kranten  van  protestants-christe-
lijke richting. In  1939  tekende  van  het  totale  aantal  abonnees  in  Neder-
land 5,6%  in  op  de  kranten  van  deze  richting.2  Hun  aandeel  in  het 
electoraat was  daarentegen  (in  1937)  29%  en  het  protestants-christelijke 
segment van  de  bevolking  was  volgens  de  volkstelling  van  1930  zelfs 
43,1%. Het  percentage  van  de  abonnees  op  rooms-katholieke  bladen 
bedroeg 24,8%. Dat  kwam dichter bij  de  relevante gegevens  uit  de  Twee-
de-Kamerverkiezingen van  1937  en  van  de  volkstelling  van  1930,  maar 
bleef er  nog  wel  onder.  Het  electorale  aandeel  van  de  katholieken  was 
29,5%, hun  vertegenwoordiging in  de  census  34,1%. Ook  voor de  sociaal-
democraten waren  er  zulke  verschillen  waar  te  nemen.  Het  percentage 
abonnees op  dagbladen  van  de  rode  familie  bleef  onder  hun  verkiezmgs-
cijfers. Slechts  in  liberale  kring bleken  de  proporties  nagenoeg  gelijk. De 
conclusie moet  luiden,  dat  er  een  duidelijk  onderscheid  moet  worden 
aangebracht tussen  het  aantal  richting-gebonden  dagbladtitels  en  de 

1. René Vos;  Niet  voor  publicatie. De legale  Nederlandse pers tijdens  de Duitse  bezet-
ting (Amsterdam 1988) 22-28. 
Frank van  Vree;  De  Nederlandse  pers en  Duitsland  1930-1939.  Een  studie  over  de  vor-
ming van de publieke opinie (Groningen 1989) 49-50. 
2. Het  percentage  van  5,6  is  aldus  uit  te  splitsen:  3%  antirevolutionair, 0,8%  chris-
telijk-historisch en 0,8% staatkundig-gereformeerd. Van Vree, op. rit., 50. 



leesgewoonten. De  confessionele  media  bereikten een  minderheid van het 
Nederlandse lezerspubliek;  hun  oplage-cijfers  liepen  achter  bij  de  verkie-
zingsresultaten en  de  maatstaven  van  een  godsdienstige  overtuiging.  Er 
moet echter  één  voorbehoud  worden  gemaakt.  Ofschoon  de  abonnee-
cijfers voor  de  protestants-christelijke  pers  achterbleven  bij  de  andere, 
mag men  veronderstellen,  dat  in  deze  kringen,  speciaal  onder  antirevo-
lutionairen, het  verschijnsel  van  de  dubbel-lezing  frequent  zal  zijn  ge-
weest. Een  blad  als  De  Standaard,  Kuypers  spreektrompet,  ging  in  de 
kleinere plaatsen  dikwijls van  hand  tot  hand. 
Was de  confessionele  abonnee  een  schaars  goed,  omgekeerd  kan  men 
stellen, dat  het  hervormde  en  het  katholieke  element  niet  is  weg  te 
denken uit  de  neutrale  of  liberale  pers.  De  waarneming van  het  laatste 
moet men  evenwel  zó  interpreteren,  dat  de  journalistiek een  bijzondere 
vluchthaven is  geworden  voor  predikanten, die  in  het  voetspoor  van  het 
modernisme in  de  Nederlandse  Hervormde  Kerk afscheid  namen van het 
ambt en  in  de  publicistiek een  onderkomen vormden. Tot  deze  groep  valt 
te rekenen  de  ex-predikant I.A.  Lamping, hoofdredacteur  van de  Nieuwe 
Rotterdamsche Courant,  en  J.  de  Koo,  de  journalistieke leidsman  van  het 
links-liberale weekblad  De  Amsterdammer.  De  historicus LJ.  Rogier  heeft 
erop gewezen,  dat  het  Algemeen  Handelsblad  in  1828  een  schepping  is 
van de katholieke Amsterdamse makelaar Jacob Willem van der Biesen en 
dat de  Nieuwe  Rotterdamsche  Courant  in  1842  een  initiatief  is  van  de 
boekverkoper Henricus  Nijgh,  die  in  ieder  geval  uit  een  katholieke 
familie stamt.3  Uit  de  studie  van  Vos  kan  blijken, dat  de  wederopstan-
ding van  De  Telegraaf  in 1951  het  werk  was  van  de  katholieke  politicus 
en oud-minister  Steenberghe.  Hij  verzamelde  om  zich  heen  een  groep 
financiers, die  bereid  bleken  een  half  miljoen  te  betalen  aan  de  Neder-
landse staat  teneinde  de  na-oorlogse  herverschijning  van  De  Telegraaf 
mogelijk te  maken.  Steenberghe  bracht  de  groep  in  contact  met  zijn 
vroegere werkgever,  de  katholieke  textielfabrikant RA.  van  Puyenbroek 
uit Goirle,  die  de  belangrijkste aandeelhouder  werd.4 

2. Politieke  functie 
Steenberghe's initiatief  was  in  1951  een  politieke  daad.  Het  vermoeden 
lijkt gewettigd,  dat  hij,  die  tezelfdertijd  zo'n  prominente plaats  innam in 

3. LJ.  Rogier,  De  Nederlandse  pers van  gisteren en  heden.  Overwegingen  van  een bui-
tenstaander (Nijmegen\Utrecht 1954) 9. 
In het  Nederlands  Patriciaat  wordt  vermeld,  dat  de  familie  Nijgh protestants  is  vanaf 
de negende  generatie;  vanaf  Henricus  Nijgh  (1815-1895). Dat  zou  dus  een  ontkenning 
inhouden van  Rogiers  mededeling, dat  de  stichter  van  de  NRC  katholiek was.  Neder-
lands Patriciaat, 15 (1925), 319-323. 
4. Vos, op. rit., 449. 



de interne  partijstrijd binnen  de  Katholieke  Volks  Partij  over  de  keuze 
van partners in  een  na-oorlogse  regeringssamenwerking, de  wederopstan-
ding van  De  Telegraaf  zag als  een  versterking van  de  rechtse  stroming 
in Nederland  en  indirect  van  zijn  vleugel  binnen  de  KVP.  Politieke 
redenen kan  men  ook  onderkennen  in  de  initiatieven,  die  tot  het  ver-
schijnen van confessionele  bladen  hebben  geleid.  Het  dagblad  De Tijd,  in 
1843 gesticht  en  in  onze  reeks  de  oudste  krant,  was  in  1848  op  het 
moment van  de  grondwetshervorming de  spreekbuis  van  de  liberaal-ka-
tholieken. De  liberale  kranten  in  de  eerste  helft  van  de  negentiende 
eeuw vertegenwoordigden niet  alleen  een  nieuwe  vorm van massacommu-
nicatie, maar  ook  een  nieuwe  en  vaak oppositionele  politiek. 
Het antirevolutionaire  dagblad  De  Standaard,  op  de  historische  datum 
van 1  april 1872,  dus  drie  eeuwen  na  de  inname  van Den  Briel  door  de 
Watergeuzen, voor  het  eerst  verschenen,  werd  het  nieuwe  en  nu  dage-
lijkse voertuig van Abraham Kuyper in  zijn oppositie  tegen  de  toenmalige 
liberale staat  en  de  vrijzinnige  kerk.  Kuyper  nam  op  die  manier  een 
uitingsvorm van  het  liberalisme  voor  zijn  rekening  en  beschikte  van 
1872 tot  1919  over  'een  paard,  dat  ik  bereed,  om  den  eindpaal  van  den 
weg des  te  sneller  te  bereiken'.5  Het  woord  'richtinggevend' is  op  De 
Standaard van  toepassing. Men  las  de  krant om  de  parolen van Kuyper te 
leren kennen  -  vandaar de  vermoedelijk vele  dubbel-lezingen -  terwijl de 
nieuwe voorman van de  antirevolutionaire richting  zijn leiderschap overal 
kon doen  gaan  gelden.  Een  nadere  beschouwing van de  katholieke partij-
vorming levert  eenzelfde  beeld  op.  De  priester  Herman Schaepman koos 
voor zijn  politieke  pleidooien  van  een  sociaal  gekleurde,  ultramontaanse 
snit het  in  Utrecht  verschijnende  dagblad  Het  Centrum  uit. Een  van  zijn 
felste opponenten,  de  conservatieve  katholiek  en  grondbezitter  in  Lim-
burg, Leopold  Haffmans,  bezat voor  de  tegenaanval het  Venloosch  Week-
blad. De  lijn  kan  een  eeuw  lang  worden  doorgetrokken  tot  en  met  de 
fractie-voorzitters van  de  KVP  en  de  ARP  in  de  jaren  na  de  Tweede 
Wereldoorlog. De  eerste,  C.P.M.  Romme,  was  van  1945  tot  1952  'staat-
kundig hoofdredacteur'  van  De  Volkskrant-,  de  tweede,  J.A.HJ.S.  Bruins 
Slot, van  1945  tot  1971  hoofdredacteur  van  Trouw. 

Kranten waren  er  eerder  dan  de  politieke  partijen; in  het  kader  van  dit 
betoog: vóór  het  ontstaan  van  de  confessionele  partijen.  Zij  waren  het 
middel van  de  politieke  gedachtenwisseling en  de  politieke  strijd, voordat 
partijen als  vorm  van  politieke  organisatie  zódanig  waren  geaccepteerd 
en ingeburgerd, dat  ze  deze  functies  konden overnemen. Tussen de datum 
van oprichting van  De  Standaard  en  die  van  de  Antirevolutionaire Partij 
liggen zeven  jaar;  tussen  de  oprichting  in  1868  van  het  Rotterdamse 

5. Geciteerd bij: Van Vree, op. cit., 59. 

6 



wapen in  de  schoolstrijd,  De  Maasbode,  en  de  Rooms-Katholieke  Staats 
Partij zelfs  ruim een  halve  eeuw.  Het  is  hier  niet  de  plaats  om  dieper  in 
te gaan  op  de  stadia  van partijvorming in  Nederland,  maar men  diene  te 
bedenken, dat  noch  het  districtenstelsel  met  zijn  consequentie  van  een 
electorale decentralisatie  en  het  belang  van  een  lokale  kiesvereniging 
noch de  ontwikkeling  van  het  verenigingsrecht de  vorming van  nationale 
partijen hebben  bevorderd.  Partijschap ondervond bovendien  in  de  poli-
tieke cultuur  van  de  negentiende  eeuw  aanvankelijk  geen  positieve 
waardering. Het  gevolg  was,  dat  de  krant  buiten  het  parlement  een 
exclusief middel  van  de  politieke  expressie  werd  en  bleef. 
De prioriteit  van  de  partij-keuze  woog  zwaar  in  de  redactionele  poli-
tiek. De  Standaard  bij  voorbeeld  was  in  de  eerste  plaats  een  krant van 
de hoofdartikelen  en  de  van  drie  sterren  voorziene  commentaren  en 
glossen van  Kuyper. De  opmaak  ging  er  zwaar onder  gebukt. Toch  moet 
de indruk worden  weggenomen,  dat  Kuyper vooreerst  een  politicus  was 
en geen  journalist.  Zijn  vakgenoten  waardeerden  hem  zodanig,  dat  zij 
hem in  1898  kozen  tot  voorzitter  van  de  Nederlandsche  Journalisten 
Kring en  in  1901,  toen  hij  eerste  minister  werd,  tot  erevoorzitter  van 
deze beroepsvereniging.  De  confessionele  journalist  in  de  negentiende 
eeuw was  de  politiserende  of  culturele  essayist.  Het  nieuws  werd groten-
deels aan  de  redactionele  bureaux  ontleend  aan  de  andere  kranten  uit 
binnen- en  buitenland,  al  dan  niet  met  bronvermelding. De  schaar  was 
derhalve een  belangrijker instrument van  nieuwsgaring dan  de  telegraaf. 
In dit  verband  is  relevant  het  personderzoek,  waarmee  de  historicus 
Joan Hemels  zijn  proefschrift  besluit:  een  onderzoek  naar  de  wijze 
waarop de  kranten verslag deden  van  de  totstandkoming van het  zogehe-
ten Cobden-verdrag  in  november  1860,  een  overeenkomst  over  de  vrij-
handel. Hij  telde  in  dat  jaar  kranten  van  gemiddeld  vier  pagina's  want 
vóór 1869  was  de  pers  door  een  belastingtarief,  dat  per  kolom  werd 
geheven in  de  vorm  van  het  dagbladzegel,  in  haar  omvang  gekortwiekt. 
De Tijd  ontleende  in  haar kleine  dagelijkse  uitgave in  de  week  van  1  tot 
7 november  het  nieuws  over  het  verdrag  aan  gemiddeld  tien  kranten, 
voornamelijk buitenlandse.6  De  historicus  Peijnenburg,  die  door  minu-
tieuze archiefstudie  een  levensverhaal  kon  componeren  van  de  eerste 
hoofdredacteur van  De  Tijd,  de  priester  Judocus  Smits,  maakte  melding 
van de  schoolse  indeling  die  deze  hanteerde.  'Het  buitenlandse  nieuws 
verwerkte hij  in  grote  geografische  eenheden:  onder  de  kop  'Duitschland' 
nam Smits  bijna  steeds  ook  het  nieuws  uit  Zwitserland  en  de  Oosten-
rijks-Hongaarse monarchie  op,  onder  de  titel  'Frankrijk' speelde  bijna 
steeds het  Iberisch  schiereiland  mee  en  soms  ook  Italië,  terwijl  onder 

6. J.M.HJ.  Hemels;  De  Nederlandse  pers voor  en  na  de  afschaffing  van het  dagblad-
zegel in 1869(Assen 1969) 350-352. 



'Engeland' ook  het  nieuws  uit  het  Amerikaanse  continent  werd  opgeno-
men. Het  buurland België  had  zijn eigen rubriek. Het  zeldzame nieuws uit 
het Russische  Rijk  werd nogal  eens  bij  de  Duitse  berichten opgenomen.'"7 

Enzovoorts, enzovoorts. 

3. Kerk  en  publicisten 
Voor een  juist  begrip  van  de  taken  en  opvattingen van  de  confessionele 
journalisten is  het  nodig  de  beroepsgroep  als  geheel  te  schetsen.  Rogier 
heeft erop  gewezen,  dat  in  de  negentiende  eeuw  de  berichten  daarover 
niet gunstig  luidden.  In  1850  werd aan  de  Leidse  universiteit tijdens  een 
academische promotie  de  Latijnse  stelling  verdedigd,  dat  diegenen,  die 
zich bezig  hielden  met  het  vergaren  en  verspreiden  van  het  dagelijkse 
nieuws in  meerderheid  beschouwd  moesten  worden  als  'homines  obscuri 
et ignoti',  duistere  en  onwetende  figuren.  Voor  een  kenschets  van  de 
journalistiek in  het  Verenigd  Koninkrijk van  Willem  I  gebruikte Rogier 
het beeld  van  een  oefen-  en  speelterrein  van  'volksmenners, chanteurs, 
niet zelden  ook  pornografen'. Persdelicten  waren aan de  orde  van de  dag 
evenals anoniem  gevoerde  politieke  smaadcampagnes.8  Zo  te  zien  lijkt 
de liberale  en  liberaal-katholieke pers  van  het  latere  decennium  van  '40 
van de  negentiende  eeuw  een  keurige  beplanting op  een  mestvaalt. 
Het verschijnen  van  zulke  kwaliteitskranten  -  om  een  modern  woord 
met terugwerkende kracht  te  gebruiken -  bood  een  nieuw  type  journalist 
de gelegenheid  tot  schrijven. Kossmann heeft  in  zijn overzichtswerk over 
Nederland en  België  geschreven  over  het  ontstaan  van  een  groep  van 
werkloze intellectuelen,  die  op  alle  mogelijke  manieren hun  brood moes-
ten verdienen,  dus  ook  als  publicist.  Hij  legt  een  verband  tussen  de 
ontwikkeling van  de  modernistische  theologie  in  de  Nederlandse  Her-
vormde Kerk en  de  religieuze  vervreemding van sommige harer predikan-
ten. Enkele  talenten  onder  hen  trokken  de  consequentie  en  legden  het 
ambt neer.  Ex-predikanten als  Busken Huet  en  Allard Pierson behoorden 
tot de  beste  auteurs  van hun tijd. De  eerste  werd met  Multatuli genoemd 
als grote  malcontenten,  die  in  Nederland  een  intellectuele  vernieuwing 
teweeg brachten 'boven  en  buiten  de  professionele  theologie,  filosofie  en 
staatkunde'.9 Men  kan  hun  aantal  vermeerderen  en  hun  werkterrein 
uitbreiden en  dan  ontmoet  men  onder  de  journalisten in  de  hoogtij  van 
het liberalisme een  aantal ex-predikanten. De  namen  van Lamping en  De 
Koo zijn  in  dit  verband al  gevallen. 

Voor de  confessionele  pers  gold  mutatis  mutandis  hetzelfde.  De  naam 

7. J.W.M. Peijnenburg; Judocus Smits en zijn Tijd (Amsterdam 1976) 63. 
8. Rogier, op. cit., 7-9. 
9. EH.  Kossmann; De  Lage  Landen 1780-1980.  Twee  eeuwen Nederland en België.  Deel 
1,1780-1914 (Amsterdam/Brussel 1986) 213 en 255. 



van Kuyper is  al  vaker genoemd.  Hij  werd  niet  de  ex-predikant van  het 
modernisme in  de  journalistiek, maar  de  predikant van  een  neo-calvinis-
tische wederopstanding.  In  de  leidinggevende  functies  van  de  katholieke 
journalistiek treft  men,  vooral  in  de  periode  van  de  opkomst  van  de 
ultramontaanse richting,  voor  en  na  1900,  tal  van  priesters aan.  Herman 
Schaepman is  al  genoemd,  maar  in  dit  verband mogen  niet  ontbreken de 
namen van  rector  Thompson  van  De  Maasbode,  Gisbert  Brom  van  Het 
Centrum, abbé  Jan  Willem  Brouwers  van  De  Tijd,  W.H.  Nolens  van  de 
Venloosche Courant  en  Witlox  van  De  Maasbode.  Zij  konden  hun  intel-
lectuele arbeid  onder  andere  verrichten  door  de  voorsprong  van  hun 
opleiding en  door  de  mogelijkheid  om  zich  in  pastorale  functies,  die  als 
sinecure konden  worden  beschouwd  -  het  rectorsambt  in  een  klooster 
bijvoorbeeld -  vrij  te  maken.  In  hun  kielzog  meldde  zich  een  nieuwe 
generatie van  journalisten, die  op  een  priesterseminarie een  middelbare 
schoolopleiding hadden  kunnen  volgen  maar  zich  tenslotte  voor  het 
priesterambt hadden  teruggetrokken. In  diezelfde  katholieke  wereld  ging 
de expansie  van  seminaries  vooraf  aan  de  expansie  van  de  middelbare 
school; de  priesteropleiding  was  derhalve  vaak  de  dichtst  bijzijnde  toe-
gangspoort tot  een  intellectuele  ontwikkeling  zonder  meer  en  trok  veel 
meer studenten  naar  zich  toe  dan  de  cijfers  van het  priesterlijke rende-
ment te  zien  zouden  geven. 

4. Modernisering 
Ten behoeve  van  een  samenvatting van  anderhalve eeuw  persgeschiede-
nis zijn  twee  veronderstellingen  relevant.  De  eerste  luidt,  dat  de  'rich-
tinggevende' krant  met  een  groot  aandeel  van  het  politieke  en  kerkelijke 
programma in  haar formule  toch  ook  steeds  de  ontwikkeling in  de  jour-
nalistieke professie  is  blijven  weerspiegelen  en  dat  deze  professionalise-
ring tenslotte  ook  een  risico  is  geworden  voor  de  traditionele  beheers-
vorm in  de  confessionele  media. 
De voorloper  van  deze  ontwikkeling in  de  journalistiek was  in  de  negen-
tiende eeuw  de  liberale  pers  in  de  grote  Hollandse  steden.  De  Nieuwe 
Rotterdamsche Courant  met  name  stond  in  het  vierde  kwart  van  deze 
eeuw bovenaan wat  inhoud,  met  name op  het  gebied  van de  buitenlandse 
berichtgeving, en  wat  oplage  betreft.  De  afschaffing  van het dagbladzegel 
in 1869 is  aan  de  pluriformiteit van  de  pers  ten  goede  gekomen.  Het  gaf 
gelegenheid tot  het  ontstaan  van  een  massapers  in  de  vorm  van  De 
Courant, Het Nieuws  van  den  Dag  en  De  Telegraaf.  Deze bladen  werden 
door de  krantenmagnaat Hak  Holdert  in  1923  in  één  concern  samenge-
voegd en  werden  schoolvoorbeelden  van  een  als  het  ware  'waardevrij' 



journalistiek vakmanschap.10  Voor  collegae  werden  de  bladen  een  opval-
lend maar  ook  verfoeid  bewijs  van  de  ontwikkelingen van  beroepsopvat-
tingen. Muntte  de  NRC  uit  door  de  kwaliteit  van  de  berichtgeving, De 
Courant/Het Nieuws  van  den  Dag  deed  dat  door  een  combinatie  van 
nieuws-oriëntatie en  vakkundige opmaak. 
Voor de  Nederlandse  pers  in  het  algemeen  schijnt  te  gelden,  dat  zij  in 
de beide  grote  oorlogen,  tijdens  welke  het  neutrale  Nederland  erin 
slaagde buiten  het  strijdperk  te  blijven,  aan  kwaliteit  heeft  gewonnen. 
Volgens Hemels  ging  de  buitenlandse  verslaggeving  vooruit  tijdens  de 
Frans-Duitse oorlog  van 1870. Plemp van Duiveland, een  van de opvolgers 
van Kuyper  als  vooratter  van  de  Nederlandsche  Journalisten  Kring, 
maakt melding  van  een  soortgelijk  oordeel  met  betrekking  tot  de  be-
richtgeving over  het  buitenland  in  de  Eerste  Wereldoorlog.11  Het  is 
denkbaar, dat  de  gevoelde  plicht  tot  onafhankelijkhe berichtgeving -  die 
een partijkiezen  in  hoofdartikelen  in  1914-1918  niet  uitsloot  -  tot  bij-
zondere journalistieke waakzaamheid en  vaardigheid heeft  geleid. 
Was de  NRC  een  voorbeeld  van  journalistieke kwaliteit, dan  gold  dat  in 
de wereld  van  de  confessionele  media  voor  De  Maasbode.  Het  Rotter-
damse dagblad  verwierf zich  tijdens  de  Eerste  Wereldoorlog  een  zekere 
faam door  zijn  uitgebreide  buitenlandse  berichtgeving met  eigen  corres-
pondenten en  door  de  kundigheid  van  zijn  verslaggeving en  analyse  in 
financiëel-economische zaken.  Zijn  beursredacteur, drs.  H.  Kaag,  zou  in 
1927 als hoogleraar in  Tilburg worden benoemd om de R.K. Handelshoge-
school mee  te  helpen  vormen.  Er  is  een  personderzoek  voorhanden  van 
de historicus Th.  Stoelinga over  de  wijze, waarop de  Nederlandse  kranten 
hebben geschreven  over  de  Russische  revoluties  in  1917. Hij  concludeert, 
dat De Maasbode  gelijk  andere  confessionele  bladen  de  oktober-revolutie 
en haar  gevolgen  beschreef  vanuit  een  'sterk  moraliserende  tendens'  en 
dat het  blad  geen  poging  heeft  gedaan  het  marxisme-leninisme op  zijn 
eigen merites  te  beoordelen.  'Eerlijkheidshalve' moest  hij  er  evenwel  aan 
toevoegen, 'dat  juist  De  Maasbode,  als  een  van  de  weinige  bladen,  bij 
diverse aangelegenheden  blijk  heeft  gegeven  van  inzicht in  de  sociale  en 
economische achtergronden  van  de  Russische  revolutie'.12  Het  is  een 
typerende mengeling:  een  zaakkundige  sociaal-economische  beoordeling 
naast een  politiek-religieuze  veroordeling  in  een  krant,  die  de  fase  van 
de jacht op  modernistische  dissidenten  door  een  integralistische hoofdre-

10. HJ.  Scheffer,  Heniy  Tindal.  Een ongewoon  heer met  ongewone  besognes (Bussum 
1976)354. 
11. Hemels, op. cit., 320. 
LJ.  Plemp van Duiveland; Journalistiek in Nederland (Den Haag 1924) 57. 
12. Th.HJ.  Stoelinga;  Russische  revolutie  en  vredesverwachtingen  in  de  Nederlandse 
pets, maart 1917-maart 1918 (Bussum 1967) 183. 



dacteur, rector  MA.  Thompson  jr., nog  maar enkele  jaren te  boven was. 

In 1937  constateerde  de  katholieke  bedrijfstak zelve,  dat  de  kranten  er 
anders begonnen  uit  te  zien.  Een  commissie  van journalisten en  uitgevers 
stelde vast,  dat  onder  invloed  van  de  Angelsaksische  voorbeelden  de 
opmaak van  de  krant in  Nederland  veranderde. Deze  modernisering gold 
ook die  redacties,  die  zich  niet  door  sensatie-prikkels lieten  leiden  maar 
door twee  andere  feiten:  groei  'van den  inhoud der  bladen wegens  steeds 
verdergaande documentatie'  en  'behoefte  van  den  haastigen  modernen 
mensch om  zich  snel  in  den  berg  van nieuws te  kunnen oriënteeren'. Het 
moderne dagblad,  aldus  de  commissie,  'komt  den  lezer  tegemoet,  het 
discht opvallend  op,  wat  het  eerst  de  aandacht  verdient,  en  laat  de 
kernen der  berichten  en  artikelen  in  het  oog  springen'. De  redacties  van 
de katholieke  kranten  kregen  de  aansporing  te  lezen,  dat  zij  voor  een 
doeltreffender informatie-voorziening  eventueel  te  rade  zouden  kunnen 
gaan bij  de  nieuwe  wetenschap  van  de  'experimenteele  psychologie'.13 

Het antwoord werd  na  de  Tweede  Wereldoorlog  gegeven.  De  Volkskrant, 
die naar het  oordeel  van de  eigenaar, het  Roomsch  Katholiek Werklieden 
Verbond, na  de  bevrijding moest  herrijzen als  een  landelijk dagblad  met 
een breed bereik onder arbeiders, nam de moderne opmaak en  de  moder-
ne nieuwsoriëntatie over.  De  nieuwe  hoofdredacteur, die  aan deze  moder-
nisering leiding  moest  geven,  J.M.  Lücker,  kwam van  De  Telegraaf,  waar 
hij, na  een  journalistieke  scholing  in  Londen,  kunstredacteur  was  ge-
weest tot  1944.  Hij  bracht in  1945  als  algemeen  hoofdredacteur  de  jour-
nalistieke vernieuwing tot  stand,  terwijl  de  zogeheten  staatkundig hoofd-
redacteur Romme  de  krant op  de  koers  hield  van  de  nieuwe  Katholieke 
Volks Partij. Het  vakmanschap van  de  na-oorlogse  redactie,  de  oriëntatie 
op het  nieuws  en  de  bijzonderheid  van  de  rubrieken  en  van  de  strips 
hebben later  een  legendarische  klank  gekregen,  niet  het  minst  bij  de 
journalistieke tijdgenoten  van  toen.  Maar  ook  in  een  afstandelijke  blik 
toont zich  De  Volkskrant  van  de  jaren  '40  en  '50  in  een  wonderlijke 
mengeling van  nieuw vakmanschap en  oude  waarden. 
In de  jaren  '60  zou  de  professionele  beroepsopvatting de  overhand krij-
gen op  de  vanzelfsprekende  loyaliteit  aan  de  eigen  kerk  en  partij.  De 
berichtgeving over  de  val  van het  rooms-rode  kabinet-Cals in  de  befaam-
de Nacht  van  Schmelzer en  zijn  nasleep,  van  oktober tot  december  1967, 
zijn er  om  te  bewijzen,  dat  sommige  katholieke  media  zoals  de  Katholie-
ke Radio  Omroep  en  De  Volkskrant  de  conflicten  binnen  de  katholieke 
partij niet  langer  wilden  verdoezelen  terwille  van  de  waarde  van  de 

13. Titus Brandsma e.a.;  Nieuwe  vormen  in  de  Journalistiek.  Rapport van  een  commis-
sie ad  hoe  van  R.K.  Directeuren  van  Dagbladen  en  de  R.K.  Journalistenvereeniging. 
(Z.pl. 1937) 11. 



politieke eenheid,  maar  wilden  blootleggen  met  een  beroep  op  hun  jour-
nalistieke plicht.  Bekend  werden  in  dit  opzicht  de  uitzendingen  van  de 
nieuwsrubriek van  de  KRO,  Brandpunt,  en  de  commentaren  van  een 
politiek redacteur  van  De  Volkskrant,  Henri  Faas,  die  in  de  zaterdagse 
nummers onder  de  titel  'Wandelganger' de  verbrokkeling van  het  katho-
lieke netwerk  ontleedde.  Klaarblijkelijk hadden  daaraan niet  alleen  deze 
journalisten behoefte,  maar ook  de  steeds  meer  en  beter opgeleide  lezers. 
Zij hebben  in  hun  gedrag  als  abonnee  sindsdien  aangetoond,  dat  de  tijd 
van de  nadrukkelijk partij-  of  zuil-gebonden  media  lijkt  te  zijn  verdwe-
nen. 

5. 'Freischwebende  Intelligenz' 
Een tweede  veronderstelling  beheerst  dit  gedeelte  van  het  betoog.  Zij 
luidt, dat  de  confessionele  media,  die  voor  en  in  een  periode  van  eman-
cipatie en  strijd  zijn  opgericht,  een  zogeheten  'linientreue'  redactie 
kennen totdat  het  besef  doorbreekt,  dat  de  doelstellingen  zijn  bereikt. 
Dan breekt de  periode  van het  primaat van de  vrije meningsvorming aan, 
intern zowel  als  extern. De  onontkoombaarheid daarvan hangt samen met 
de intellectuele  positie  van  de  journalist in  modernere  tijden.  Indien  het 
tijdstip van  een  dergelijke  ommekeer  in  de  geschiedenis  van  de  confessi-
onele media  moet  worden  aangegeven,  dan  leent  zich  het  Interbellum 
daarvoor. Dan  immers  blijken  de  confessionele  partijen  erin  te  zijn 
geslaagd een  parlementaire meerderheid  te  behalen  en  te  behouden. 
De intellectuele  positie  van  de  journalist is  onder  andere  definiëerbaar 
aan de  hand  van  het  begrip  van  de  'relativ  freischwebende  Intelligenz', 
dat de  Duitse  socioloog  en  filosoof  Karl Mannheim in  1935 heeft  gemunt. 
Het is  een  betoog  over  de  intelligentsia,  die  zich  in  een  door  het  libera-
lisme gedomineerde  maatschappij  heeft  weten  los  te  maken van loyaliteit 
aan de  heersende  elite  en  zich  voorts door  democratisering van onderwijs 
en maatschappij vermenigvuldigt. Op  deze  wijze  is  zij  geworden  tot  een 
'relativ freischwebende  Schicht'."  Men  kan  dit  begrip  toepassen  op  die 
fase in  de  persgeschiedenis,  waarin  confessionele  journalisten  een  be-
trekkelijk zelfstandige  groep  gaan  vormen;  zelfstandig  zowel  op  grond 
van een  sterker  beroepsbesef  -  zie  de  eerste  veronderstelling  in  dit 
betoog -  als  op  basis  van  een  vrije  meningsvorming, die  een  loyaliteit  bij 
voorbaat uitsluit. 

Confessionele media  hebben  in  de  negentiende  eeuw  hun  ontstaan  te 
danken aan  een  behoefte  aan  politieke  expressie  in  een  bestel  zonder 
georganiseerde partijverhoudingen. In  het Interbellum evenwel, de  periode 

14. Kar) Mannheim;  Mensch  und  GeseUschatt  im  Zcitaltcr  des  Umbaus  (Leiden 1935) 
76*3. 



tussen beide  wereldoorlogen,  verloren  zij  hun  functie  van  'protopartij'. 
Door de  invoering in  1918  van een  algemeen  kiesrecht en  een  stelsel  van 
evenredige vertegenwoordiging  ontstond  de  noodzaak  van  een  landelijke 
partij-organisatie en  van  een  centrale  kandidaatstelling.  Tezelfdertijd 
kon worden  vastgesteld,  dat  het  nieuwe  kiesrecht  de  confessionele  par-
tijen aan  een  absolute  meerderheid  hielp  in  de  Staten-Generaal.  Deze 
dominante positie  zouden  zij  tot  het  einde  van  de  jaren  '60  niet  meer 
kwijt raken.  De  confessionele  kranten  waren  na  1918  nog  steeds  de 
spreekbuis van  de  confessionele  politici,  maar  zij  waren  niet  meer  het 
exclusieve instrument  van  een  partij-politieke expressie  buiten  het  parle-
ment. 
Er gingen  zelfs  stemmen  op  om  die  politieke  expressie  in  de  krant  op 
te heffen.  De  franciscaan  Bonaventura Kruitwagen, aalmoezenier  van  de 
katholieke pers,  hield  in  1922  op  het  eerste  perscongres  van de  Roomsch 
Katholieke Journalistenvereeniging een  rede,  waarin  hij  die  journalisten, 
die zich  met  het  beleid  en  de  leiding  van  de  katholieke  partij  wensten 
bezig te  houden,  de  raad  gaf  zich  daarover slechts  uit  te  spreken  in  de 
kiesverenigingen en  de  specifieke  partijpers.  In  'hunne  couranten,  ten 
dagelijkschen aanhore  van  een  publiek,  dat  voor  iets  minder  dan  100 
procent toch  niet  over  de  leiding  kan  oordeelen',  moesten  zij  daarover 
leren zwijgen. Door  te  zeer  de  nadruk te  leggen  op  het  politiseren, aldus 
pater Kruitwagen, zouden  de  journalisten van  de  politiek  een  belangrijke 
factor maken,  'terwijl  toch  onze  fiere,  gehoorzame,  Roomsche  geloofs-
overtuiging heel  wat  veredelender  uitvloeisels  kent  van  diep-geloovige, 
godsdienstige practijk en  ernstigen en  onbekrompen zedelijken adel'.15 

Het mocht  niet  baten  en  pater  Kruitwagen werd  al  in  1922  om  zulke 
woorden gekritiseerd.  Aan  het  einde  van  de  jaren  '20  en  vooral  in  de 
jaren '30,  in  de  hoogtij  van  een  economische  crisis,  werd  het  politiseren 
in de  pers  sterker; niet  alleen  binnen de  confessionele  partijen maar ook 
ertegen. In  de  Nieuwe  Venloosche  Courant  schreef  in  1928  de  nieuwe 
hoofdredacteur, Matthias Kemp, een  hoofdartikel, waarin hij betoogde dat 
de katholieke  pers  zich  moest  laten  leiden  door  een  onafhankelijke 
houding ten  opzichte  van  de  Roomsch  Katholieke  Staats  Partij 'en,  van-
zelfsprekend, nog  oneindig  meer  tegenover  haar  woordvoerder.  Valsch 
voorlichten mag  ze  nimmer,  ook  niet  als  het  politieke  tegenstanders 
geldt. Een  vereenzelvigen  in  politiek  opzicht  van  R.K.  Staatspartij en  de 
R.K. Pers  achten  wij  ongewenscht'.16 

15. B. Kruitwagen; Solidariteit  tusschen  het  Roomsche  publiek  en  de  Roomsche  pers. 
Rede gehouden  op  het  eerste  perscongres  der  R.K.  Journalistenvereeniging te  Nijme-
gen, 7 juni 1922. (Utrecht/Nijmegen 1922) 368-369. 
16. Ragdy van  der  Hoek  en  Adri  Gorissen;  De  Venlose  kraal 125  jaar in  Noord-Lim-
ftiug(Venlo 1987) 115. 



Deze uitlating  is  niet  uitzonderlijk.  Matthias  Kemp  behoorde  tot  een 
generatie van  jonge  katholieken,  die  in  literair  opzicht  veel  van  zich 
deden spreken en  die  niet  opvielen  door  politieke  volgzaamheid jegens de 
dominante katholieke  partij  in  de  jaren '30.  Hij  zou  dan  ook  weer  spoe-
dig als  hoofdredacteur  verdwijnen.  Men  zou  de  lotgevallen  van  hem  en 
van zijn  journalistieke  bentgenoten  zoals  Max  van  Poll  in  een  wat 
algemener probleemstelling  kunnen  onderbrengen.  Men  kan  vaststellen, 
dat in  de  jaren  '30  het  belangrijkste politieke  antwoord  op  de  economi-
sche crisis  in  Nederland  gegeven  werd  door  de  confessionele  partijen en 
dat hun  coalitie  bij  de  twee  Kamerverkiezingen in  dit  decennium  domi-
nant is  gebleven.  Welke  reactie  veroorzaakte  dat  in  de  confessionele 
journalistiek met  haar  intussen  sterker  geworden  beroepsmatige  hang 
naar een  vrije  meningsuiting? 

Het dilemma  van  loyaliteit  versus  'relativ  freischwebende  Intelligenz' 
kwam tot  uiting  in  een  reeks  van  conflicten  in  de  confessionele  pers.  In 
het proefschrift  van  Frank  van  Vree  valt  te  lezen  over  een  tamelijk 
frequent optreden  van  de  bisschoppen  en  hun  censoren  in  de  jaren  '30 
jegens een  aantal  katholieke  kranten.1'7  Deze  hadden  zich  immers  van-
wege het  streven  om  de  titel  'katholiek'  te  voeren  onder  kerkelijke 
jurisdictie moeten  plaatsen.  Bisschoppelijke  interventie  in  de  geestver-
wante pers  was  geen  uniek  verschijnsel,  uniek  voor  dit  decennium;  het 
is, zo  bleek  uit  Van  Vree's  onderzoek  in  deze  periode  wel  frequent 
toegepast. Het  zou  echter  onjuist  zijn  de  relevante  meningsverschillen 
uitsluitend te  zoeken  in  katholieke  kring.  Ter  illustratie  van  dit  betoog 
kan worden  gewezen  op  een  drietal  conflicten,  die  in  hun  verloop  een 
eigen geschiedenis  kennen  maar  wellicht  ook  in  een  zekere  samenhang 
mogen worden beschouwd  en  beoordeeld.  De  drie  conflicten  hebben zich 
voorgedaan in  de  christelijk-historische,  de  antirevolutionaire  en  de 
rooms-katholieke richting. 
In 1945  was  er  sprake  van  een  geschil  over  het  christelijk-historisch 
orgaan De  Nederlander.  Een  deel  van  de  vooroorlogse  redactie  trok  de 
consequentie uit  een  jarenlange  discussie  over  alternatieven  van  de 
crisispolitiek in  de  jaren  '30  en  -  op  inspiratie  van  de  theoloog  Karl 
Barth -  over  het  politiek  engagement  van  de  Nederlandse  Hervormde 
Kerk. Ze  verliet  de  Unie  en  ging  op  weg  naar  een  nieuwe  progressieve 
volkspartij, de  latere  Partij  van  de  Arbeid.  De  titel  van  het  blad  werd 
door G.E.  van Walsum, vooraanstaand Unie-lid  en  hoofdredacteur, gewij-
zigd in  De Nieuwe  Nederlander.  De  krant moest  haar  betekenis  meer  aan 
de kwaliteit dan  aan  de  omvang van het  lezerspubliek ontlenen.  Ze  werd 
in 1945  gelezen  door  een  politieke  elite  van  voornamelijk hervormde 

17. Van Vree, op. rit. 196-202. 

14 



signatuur, die  in  meerderheid ook  de  overstap naar de  PvdA meemaakte. 
In januari  1947  deed  de  eigenaresse  van  De  Nieuwe  Nederlander,  de 
Arbeiderspers, een  poging  om  de  oplage  te  vergroten door  de  aanstelling 
van een  nieuwe  hoofdredacteur,  die  evenals  Lücker  van  De  Telegraaf 
afkomstig was: J.B.Th. Spaan. Enkele  maanden later sneuvelde het  blad.18 

Het tweede  conflict  deed  zich  voor  in  antirevolutionaire kring.  De  Stan-
daard, het  blad  van  Kuyper, was  in  1919  na  enige  moeite  overgegaan  in 
handen van  Colijn.  Het  werd  door  hem  geleid  of  -  bij  zijn  afwezigheid 
vanwege het  ministersambt -  door  een  commissie  van  redactie  van  voor-
aanstaande antirevolutionairen. Tegenover  Colijn  en  de  door  hem  voor-
gestane crisisbeheersing  manifesteerde  ach  aan  het  einde  van  de  jaren 
'30 een  groep  van  jonge  gereformeerden.  In  het  Interbellum  waren  ze 
gegroepeerd in  de  kleine  Christelijk-Democratische Unie,  in  de  periode 
van de  Duitse  bezetting  rond  het  illegale  blad  Vrij  Nederland.  Begin 
1943 ontstond  er  naast  dit  orgaan  de  illegale  krant  Trouw,  die  te  be-
schouwen was  als  het  product  van  een  politiek  meningsverschil en  een 
terugkeer naar  de  orthodox-calvinistische  beginselen  in  de  verzetsstrijd. 
Namen als  die  van Fedde  Schurer, Henk van Randwijk, Jan Kassies, Joop 
den Uyl  en  de  predikant Buskes,  die  allen een  rol  hebben gespeeld  in  het 
illegale Vrij  Nederland,  zijn  de  indicatie  van  een  uittocht  van  gerefor-
meerden in  de  richting  van  de  doorbraak en  van  de  latere  PvdA.  Op-
nieuw was  de  inspiratie  van de  theoloog  Karl Barth beslissend.1® 
In katholieke  kring  kan  -  met  alle  respect  voor  de  verscheidenheid  van 
de feiten  -  een  vergelijkbaar conflict  worden  gevonden  in  het  komen  en 
gaan van  de  hoofdredacteuren  van  De  Tijd.  In  de  jaren  tussen  1938  en 
1952 wisselde het  dagblad viermaal van hoofdredactie; van Alphons Laudy 
naar Leo  Schlichting,  van  Leo  Schlichting  naar  Piet  Kerstens,  van  Piet 
Kerstens naar  Jan  Derks  en  van  Jan Derks  naar Wilbert van  der Kallen. 
Het begin  van  deze  successies  lag  in  de  komst  van  nieuwe  journalisten 
uit een  generatie  van  jonge  katholieken  in  het  Interbellum.  Het  einde 
was de  benoeming  van  een  betrekkelijk conservatief  hoofdredacteur.  De 
verschillende ontslagaanvragen  waren  niet  steeds  vrijwillig;  nu  eens 
speelde de  eigenaresse,  De  Spaarnestad,  een  doorslaggevende  rol,  dan 
weer het  episcopaat.  Nu  eens  waren  persoonlijke  aspecten  aan  de  orde 
dan weer  politieke.  De  uitkomst  was  zoals  gemeld  conservatief.  En 
wanneer men  zich  de  vraag  zou  stellen,  waarom  in  de  jaren  '60,  dus 

18. Jan Wieten;  Dagblad  en  Doorbraak.  De  Nederlander  en  De  Nieuwe  Nederlander 
(Kampen 1986) passim. 
19. HJ.  Langeveld;  Protestants  en  progressief.  De  Christelijk-Democratische  Unie 
1926-1946. (Den Haag 1988) 339. 
Gerard Mulder  en  Paul  Koedijk;  HM.  van  Randijk  Een  biografie.  (Amsterdam  1988) 
164-174. 



ruim een  decennium  later,  De  Tijd  niet  de  haar toekomende  rol  speelde 
van intellectuele  voorhoede  in  het  Nederlands  katholicisme  maar  deze 
overliet aan  De  Volkskrant,  dan is  een  deel  van  het  antwoord  te  zoeken 
in deze  uitkomst van  de  rij  van hoofdredactionele  conflicten.20 

6. Conclusie 
Over de  lotgevallen  van  de  pers  in  de  jaren  '60  is  weliswaar  al  het 
nodige geschreven,  maar  nog  niet  het  nodige  bestudeerd.  Daarom  blijven 
de twee  genoemde  veronderstellingen ook  hypotheses,  maar ze  laten  zich 
wel toetsen  aan  de  primaire  gegevens.  De  professionalisering  van  de 
journalistiek in  Nederland  is  alleen  maar sterker geworden.  De  redactie-
staven werden  uitgebreid,  de  toegang  tot  het  beroep  via  eigen  opleiding 
geregeld. De  bladen,  die  uit  de  grote  persconcentraties  van  dat  decenni-
um zijn  voortgekomen,  danken  hun  groei  aan  het  verschijnsel  van  de 
kwaliteitskrant. De  andere  hypothese,  die  van  de  opkomst  van  de  vrije 
meningsvorming ter  redactie,  is  niet  alleen  in  de  jaren  '60  gestimuleerd 
maar heeft  ook  grote  weerklank gevonden  bij  de  lezers.  De  partijgebon-
den kranten hebben  het  decennium  met  zijn  opvallende persconcentratie 
niet of  nauwelijks overleefd.  De  pers  kent  minder  richtinggevende  titels, 
maar ze  is  er  niet  kleurlozer  op  geworden.  Ze  laat  echter  op  de  tegen-
woordig schijnbaar  verplichte  opinie-pagina's  grote  verschillen  van 
mening toe. 

Het is  opmerkelijk, hoe  van  de  confessionele  media  sommige  de  veran-
deringen in  overtuiging  en  leesgewoonten  hebben  doorstaan  en  andere 
eraan tenonder  zijn  gegaan.  De  Nieuwe  Venloosche  Courant  werd  het 
Dagblad voor  Noord-Limburg  en  stelde  zijn  kolommen  open  voor  een 
vrije meningsvorming. De  redactie  riskeerde  met  dat  voornemen  in  1981 
een conflict  met  het  regionale  CDA.  De  weg  naar  zulk  een  openheid 
volgden veel  regionale  kranten  van  katholieke  signatuur.  Op  nationaal 
niveau konden  Trouw  en  De  Volkskrant  de onmiskenbare deconfessionali-
sering doorstaan.  In  zulke  processen  was  -  het  kan  niet  genoeg  worden 
gezegd in  deze  tijd  -  niet  een  of  ander  marketing-concept de  leidraad 
van een  doelbewuste  en  succesvolle  verandering, maar de  eigen  redactio-
nele besluitvorming; de  keuze  was  uit  eigen  kring  geboren.  In  dat  op-
zicht zijn  bij  alle  persoonlijke  verschillen  de  beide  hoofdredacteuren  uit 
de tijd  van de  koerswijziging, J.M.M. van  der Pluym en  JA.HJ.S.  Bruins 
Slot, vergelijkbaar. De  vrijzinnigheid van  een  eeuw  geleden  is  terugver-

20. Van Vree, op. cit., 199-201. 
Ruud Rottier;  'Piet  Kerstens:  De  Tijd  vooruit.  De  hoofdredacteur,  die  struikelde  over 
de Indonesische kwestie'.  In:  Jaarboek  van  iet  Katholiek  Documentatie  Centrum,  18 
(1988), 156-172. 



diend, zij  het  door  instellingen  en  journalisten, die  -  vanuit de  geschie-
denis gesden -  hun  bestaan  en  ontwikkeling aan  een  confessionele  eman-
cipatie kunnen  toeschrijven. 


