GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 1986 - 1987 - pagina 19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 1986 - 1987 - pagina 19

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

15 AUGUSTUS 1986

m Oorlog en Vrede te lezen' gaat, dat ik ineens niets meer weet. Het is belangrijk om dat te herformuleren: je bent wat ge­ spannen e n in d e war. Er is geen sprake v a n dat er een rol­ luik dichtgaat." Het lijkt het traditionele pro­ bleem v a n d e black out te zijn. Op zich bestaat dat probleem wel, zegt Klijn, "maar het is meestal e e n uiting v a n e e n on­ gelooflijke spanning en wat we proberen, dat is om die span­ ning minder te maken, op het moment dat ze toeneemt, bij­ voorbeeld als iemand het tenta­ men binnengaat. Dat doen we bijvorbeeld door iemand e e n aantal dingen tegen zichzelf te laten zeggen, e n door ontspan­ ningsoefeningen." Wat je tegen jezelf moet zeggen verschilt per persoon. Een eenvormig recept kan Guilliamse niet geven. De groep is niet alleen bedoeld voor mensen die slechte resulta­ ten behalen, m a a r in eerste in­ stantie voor mensen die te ge­ spannen op tentamen zitten. Naar d e indruk v a n Guilliamse ziten er zelfs meer mensen in die wat studieprestaties betreft bo­ ven het gemiddelde zitten d a n eronder. "Het zijn mensen w a a r ­ van je zou kunnen zeggen dat ze zich verslikken in hun ambi­ tie."

ten zichzelf opdrachten g e v e n e n als ze zich er niet a a n hou­ d e n krijgen ze e e n minpunt. Heeft iemand drie minpunten d a n wordt hij uit d e groep gesto­ ten. Volgens Klijn is dit een ef­ fectieve methode voor juist deze problematiek: studenten kun­ n e n d e bezigheden die ze liever vermijden niet langer voor zich uitschuiven. Overigens doen er in het alge­ m e e n relatief veel eerstejaars e e n beroep op d e studentenpsy­ chologen. Volgens Guilliamse staat dit in v e r b a n d met d e ver­ a n d e r d e studiedruk. Mensen krijgen sneller in d e g a t e n dat het studeren lastiger is d a n ze h a d d e n vermoed. I n latere ja­ ren h e b b e n ze zich a a n het tem­ p o a a n g e p a s t of zijn ze verdwe­ nen. En h e b b e n ze nog tijd over om Oorlog en Vrede te lezen? De psychologen denken er iets an­ ders over d a n d e d e c a n e n . "I k denk dat het per faculteit ver­ schillend Ugt," zecft Klijn, "op d e e n e zal het best kunnen, m a a r o p d e a n d e r e absoluut niet. D a a r ben je al d e klos als je a a n het tweede hoofdstuk bent be­ gonnen."

De ambitie ­ zijn d e studenten ambitieuzer geworden? Klijn verkondigt d e theorie denkt dat in de tweefasenstructuur d e wat speelsere studenten eerder af­ vallen d a n d e ambitieuzere, waardoor je vervolgens p a s kunt constateren dat d e studen­ ten ambitieuzer zijn geworden. Over d e training Spreekangst in Werkgroepen vertelt Klijn: "We bieden veel oefeningen a a n waarin mensen leren discussie­ ren. Ze leren met n a m e om het met elkaar oneens te zijn, want dat is e e n punt dat vrij z w a a r weegt bij veel mensen. Ook ge­ ven we ze d e gelegenheid om een voordrachtje te houden, waardoor ze d e gefantaseerde onveilige situatie, namelijk e e n voordracht houden en d a n mis­ schien ook nog eens d e d r a a d kwijtraken, kunnen beleven, zo­ dat ze merken dat d e wereld niet vergaat."

I n d e r d a a d blijkt d e studiebelas­ ting per faculteit te verschülen. Als ik erikele studiebegeleiders pols, komt Margriet Hülsmann, studiebegeleidster bij kunstge­ schiedenis met iets opmerke­ lijks. "De klagers hoor je het meest," zegt ze, "maar er komen ook studenten bij me die vra­ gen: ik h e b tijd over, k a n ik niet alvast a a n iets a n d e r s becfin­ nen?" ^ De studiebelasting ig in d e twee­ fasenstructuur officieel vastge­ steld op 1700 uur per student per jaar. Dat is althans d e richtlijn. Studenten die minder willen d o e n kunnen gebruik m a k e n v a n e e n uitloopmogelijkheid v a n in totaal twee jaar. "Maar," zegt Hülsmann, "als 1700 uur d e belasting voor e e n normstudent is, kun je per definitie verwach­ ten dat er ook studenten zijn die meer kunnen doen. En dat ge­ luid h e b ik nog nooit gehoord, terwijl uit ervaring blijkt dat stu­ denten erom vragen." Dat er behoefte bestaat a a n ex­ tra studiebelasting heeft vol­

De derde groep, Scriptieschrij­ ven, is voor afstudeerders. Deel­ name a a n d e groep is niet vrij­ blijvend. De deelnemers moe­

Klagers

g e n s Hülsmann consequenties voor het werk v a n d e studiebe­ geleiders: "I n je voorlichting moet je studenten er ook op wij­ zen dat ze meer mogen doen. En ik h e b d e onderwijscommissie v a n kunstgeschiedenis geadvi­ seerd om ook een onderwijspro­ g r a m m a op te stellen voor stu­ denten die meer willen doen. Als je binnen je eigen vak niets aanbiedt, merk je dat ze n a a r a n d e r e vakken weglopen." Ook bij Nederlands komt het voor dat studenten wat extra willen doen. "Als ze dat a a n k u n ­ n e n is dat best," zegt studiebe­ geleidster Joke Putters, "laat ze hun vleugels m a a r uitslaan." Ze wijst er echter op dat het w a a r ­ schijnlijk alleen kan doordat studenten langer d a n vier j a a r over hun studie kunnen ­ e n v a a k ook willen ­ doen. "Het k a n kennelijk," zegt Joke Putters. Maar het kan h e l a a s niet overal. "I ntegendeel," zegt Leen Krook, studiebegeleider voor d e eerste twee jaren bij a a r d w e t e n s c h a p p e n , als ik hem tijdens zijn vakantie thuis opbel. Hij is het zelden tegengekomen. De studiedruk, die in het eerste j a a r met n a m e wordt veroor­ zaakt door het veldwerk, is er volgens hem te groot voor. "Er wordt veel en veel meer v a n d e student gevergd d a n vroeger. Hij is v a a k 's avonds tot elf, twaalf uur bezig. Dat maakt d e belasting veel zwaarder. Vroe­ ger konden ze nog eens wat lui­ eren. Dat is er nu niet meer bij. Er staat e e n grotere druk op d e mensen, dat is wel heel duide­ lijk."

problemen te voorkomen pleitte d e werkgroep voor voorlichting over d e keuzemogelijkheden, studieregistratie (het vastleggen v a n d e studieresultaten v a n ie­ d e r e student) en advisering. Margriet Hülsmann, die zelf a a n d e adviezen heeft meegewerkt oordeelt: "Ze zijn nogal globaal. Kennelijk te globaal om aanlei­ ding te zijn tot discussie." Het

er eenvoudigweg weinig keuze­ mogelijkheden zijn. Bij a a r d w e ­ t e n s c h a p p e n heeft men ge­ tracht het p r o g r a m m a zo in te richten dat d e student op eigen houtje tot e e n verantwoorde keuze kan komen. Ook verschilt d e precieze uit­. Averking per faculteit. Op d e ene, bijvoorbeeld kunstgeschie­ denis, wordt systematisch in

Margriet Hülsmann, studiebegeleidster kunstgeschiedenis: "Je kunt p e r definitie verwachten dat er ook studenten zijn, die meer kunnen doen." Foto AVC/vu

Adviezen De studiebegeleiders zijn in d e regel docenten, die er e e n t a a k n a a s t gekregen hebben. Om ze e e n idee te geven v a n hoe ze die t a a k in d e tweefasenstruc­ tuur het best kunnen invullen, zijn er d e afgelopen jaren enke­ le adviezen uitgebracht door e e n universitaire werkgroep studiebegeleiding. Deze werk­ groep constateerde onder meer d a t in d e tweefasenstructuur problemen kunnen ontstaan doordat het a a n t a l keuzemoge­ lijkheden in d e studie is toege­ n o m e n en doordat d e inschrij­ vingsduur beperkt is. Om die

blijkt dat op het moment dat d e adviezen w e r d e n mtgebracht ('83­'84) d e ideeën en d e praktijk o p d e faculteiten v a a k al ont­ w^ikkeld w a r e n . De studiebege­ leiders die ik spreek zien d e a d ­ viezen over het a l g e m e e n als e e n bevestiging v a n d e eigen ideeén. "Sinds ik hier werk, zes j a a r nu bijna, doe ik dat soort dingen al," zegt Marrie Kooderings Clemens v a n geneeskun­ de. In feite blijken d e studiebegelei­ ders volgens d e adviezen te werk te g a a n , al doen ze het niet o p grond ervan. Ze geven voor­ lichting over het programma, d e studievoortgang wordt nauwlet­ tend geregistreerd en als e e n student achterloopt wordt hij d o o r g a a n s op gesprek uitgeno­ digd. Wel zijn er kleine faculteitsge­ b o n d e n verschillen. Kooderings Clemens zegt dat d e medicij­ nenstudenten zolang zij g e e n studie­achterstand oplopen weinig problemen h e b b e n met d e planning; d e studie g e n e e s ­ kunde is ook in d e tweefasen­ structuur zo strak ingericht, dat

groepjes contact met d e studen­ ten onderhouden, ten einde pro­ blemen tijdig te signaleren. Bij g e n e e s k u n d e vervult het mento­ r a a t op dit gebied e e n belangrij­ k e t a a k en bij Nederlands wor­ d e n eerste­ e n tweedejaars on­ der d e stafleden verdeeld. Bij a a r d w e t e n s c h a p p e n g a a t het er wat informeler a a n toe. Als ik studiebegeleider Krook v r a a g of hij ook studenten bij zich roept, antwoordt hij: "Dat^ gebeurt zo af en toe. Mensen worden er ook voortdurend toe in d e gelegenheid gesteld, m a a r in het a l g e m e e n maken ze er weinig gebruik van." Hij veront­ schuldigt zich vervolgens: "Daarbij komt, we zijn nu wel studiebegeleider, m a a r d a a r ­ buiten h e b je zo ontzettend veel a n d e r e taken! Je hebt je colle­ ges, je practica, die ook drasti­ sche veranderd zijn. Alles is v e r a n d e r d . Af en toe is het doodvermoeiend. V a n d a a r dat ik nu, in d e vakantie, gewoon e e n s een p a a r weken absoluut n e r g e n s a a n wü denken. Want het wordt straks weer heel druk, in augustus."

Gratis adverteren voor eerstejaars

De studentenpsychologen Herman Klijn en Joop Guilliamse.

Foto AVC/VU

Heb je wat te verkopen of wU je zeK wat kopen? Of h e b je iets heel a n d e r s in je hoofd, dat je via zo'n klein particulier advertentietje in d e krant wil zetten? Als attractie bij d e sociale introductie biedt d e redactie v a n Ad Valvas nieuwe eerstejaars studenten a a n gratis e e n Adje ­ zo'n klein adver­ tentietje, zie p a g i n a 4 ­ te plaatsen in het nummer v a n ­vrijdag 29 augustus a.s. Wie het eerst komt, het eerst maalt. De redactie heeft er maximaal e e n halve p a g i n a voor beschik­ b a a r . Spelregel is wel: é é n Adje per student.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 augustus 1986

Ad Valvas | 592 Pagina's

Ad Valvas 1986 - 1987 - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 augustus 1986

Ad Valvas | 592 Pagina's