De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 30
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
,
30
zenuwen
hersenen
en
gaan
thesie
kan waarnemen; geluid
elk
wordt
worden ge
maar naar het beginsel u
voor
abnormaal overprikkeld
haar
in
wereld
meer
dus
óf
anders
Schrift
de
geest
of
,
de
die
de
dan
die
wel
onverbiddelijk
En
diametraal.
is
die geest der
dat
stemme ophief
wereld inspireert
de
die
vormen
these die beide
,
als in deze
Of
eeuw,
moet voor de
zij
voor haar bukken, en het kan alzoo niet
moet
inspireerde,
Schrift
uitgemaakt
kon.
critiseeren
het op een afbreken van het Schriftgezag toelegt. Schrift
gerekend
dan wel zulk een
,
natuurlijker
zoo machtig zijn
hij
critiek
alle
Schriftuur veroordeelt de wereld en den geest
Niets
heerscht.
vooral nu
,
de onweerstaanbare
zelf der theologie dient eerst
niet juist
,
Heilige
de
Eindelijk, die
dat
niet een ieder die zich
met
gis af
normalen waarnemer
een
hebt
er tegen
En daarom
verhoogd wordt.
slechts
moet gehoord, noch op den
,
hyperaes-
dan valsch
niet anders
Zulk een hyperaesthesie wordt dan een macht
waarvan door eigen verzet
lijder,
aanmeldt
of
moet, en
valsch
elke aanraking stuitender, elke oneffenheid grover
haar besef.
nog
drang
het
aldus in dien onharmonisch en toestand gerakend,
scheller,
voor
over den
zoo kan ook het critisch zintuig aan
,
dat
lijden,
moet
tegen den Geest
De
krijg voeren.
overmits nu ook wij
anti-
Schrift-
,
onderzoekers, van dien geest der wereld hebben ingedronken, kon het gevaar
ontstaan dat onze Schriftcritiek een tendentieus karakter aannam, en alzoo
onze
ging ééne
studie
der
ter ondermijning feit tot
onder
Schrift,
den schijn van haar
van haar gezag.
waarschijnlijkheid verheven
te eeren, strekken
Een vermoeden ,
mannen
dat
reeds
door dit
die niets
meer aan
de Schrift hechten en er nauwelijks iets meer van gelooven, er toch nog
het beste van
Er
dient
hun leven aan wijden en het uitnemendste van hun kracht én
alzoo
wat de straallengte van het beginsel betreft, én
wat de aesthesie van den onderzoeker aangaat, én voor wat van
strekking
de
gewaakt
tegen
^^').
onderzoek
het
verbastering
,
beslist over
door het beginsel zelf der theologie
van haar
wetenschappelijk
,
haar
heilig
karakter.
Wat Deed
ik bepleit ik dat, ik
Reuss tegen boratoren
dus
is
conservatisme.
kon mij de taak
Kuenen
aan
geen
,
Lange's
tegen
Bibelwerk
zooveel ter eigener verantwoording
wat
zou
dit
baten?
nevenconsideratieën
op
Conservatisme
,
en tegen Schultz de Colla-
om
uittespelen,
te
aan de eischen
meest conservatieve
nemen
der is
,
als
niets
Daar steekt geen kracht
in.
men
ten slotte slechts
dan
een
men
nog
door den
zelfs
geofferd
critiek
theorieën, wier geldigheid
beginselen aan wier verspreiding
maken, door
gemakkelijker
veel
Reus Schultz
werd.
Maar
afdingen
zelf eert,
uit
en op
zelf zijn krachten dienstbaar stelt.
Daarvan
warsch,
waag
ik
het
daarom
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
![De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 30](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-hedendaagsche-schriftcritiek-in-haar-bedenkelijke-strekking-voor-des-levenden-gods/1881/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's