De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 22
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
22
Heeren
voordoet,
mysterie
het
over
het
met het oog op de hedendaagsche
die zich
dus
is
of ze wellicht andere hypothesen
niet,
Schriftingeving
der
doet aankleven, noch ook of ze
over de Schrift in litterarisch opzicht wijzigt,
oordeel
en
De vraag
maakt.
Schriftstiidie
maar
alleen
of ze ons zulk een Schriftingeving behouden laat, wier
uitsluitend,
resultaat ons voor geheel haar inhoud onverzwakten
waarborg biedt van
goddelijke gewisheid.
Ten
moderne richting nu mag
der
opzichte
vraag meer heeten. Eenparig toch bestrijden
die
vraag nauwlijks een
modernen zonder onder-
alle
scheid zulk een Schriftbeschouwing als vracht van bijgeloof en stellen er
hun
eere in, het der gemeente in te prenten dat zulk een Heilige Schrif-
dan in de verbeelding der lichtgeloovigen bestond. Over
ture nooit anders
Maar mogen we daarom óók
hen dus kortheidshalve geen woord.
zwij-
gen over hen, die hun tente in het midden, tusschen de modernen en ons opsloegen en in wier banier het ethisch symbool u tegenwuift deze
M.
geleerden,
II.
? ^^)
Immers
doet zich het zonderlinge verschijnsel voor,
!
bij
dat
naar den indruk der gemeente, niet minder beslist dan de modernen,
ze,
de Heilige Schrifture als boek van goddelijke autoriteit opheffen, en nochtans persoonlijk u in de sterkste bewoordingen en onder de dierste verze-
betuigen, dat ook
keringen
krenken, him tot schuld zou
maar een
hun denkbeelden voegt dus meer uitspraak van hun zelfbewustzijn meer ben niet
in
tittel
of iota aan Gods
hun God.
voor
zijn
dan
Bij het
gewone
Woord
de
zult ge kwalijk af kunnen gaan, maar hun uitspraak omtrent de deelen der Schrift hebWat zij, ten onrechte met de Schrift willen, dat ge u
houden
aan
zult
wat de Schrift van zich
zelve
zegt,
maar aan
hetgeen wij in haar samenstelling waarnemen, dat nu juist zal
Van
Op
omzichtigheid.
bijzonder
't
te toetsen.
veilige
te
bespreken van
ons
gids
het
door
hunner
labyrinth
als
eenig
kunnen helpen.
studiën
geeflijkheid,
ik, M. H. Want in trouwe, met hoeveel toemet wat broederzin ge hun arbeid ook beoordeelen moogt,
de klacht
niet te onderdrukken, dat de schrijvers dezer richting,
een labyrinth spreek
is
!
door
onvastheid van begripsbepaling, én onderling én van zich zelf in hen onderscheidene, ja soms tot in
de
zijn schier
Om de
verwarren,
voorstelling
mij
vraag,
nimmer streng of
de
hun dat
zich
paart.
bij
het punt
ethischen
in
zelfde
boeken,
ethisch van
derwijs
richting
verschillen,
en
en toch helder te
in quaestie te houden, laat ik derhalve
hun
algemeen
uitgangspunt nog op
de basis des geloofs staan, buiten het geding, en bepaal mij uitsluitend tot de
bewering, dat
ze,
wat het bijzondere punt der S c h r i f t i n s p i r a t i
geheel loopen op de
op het stuk der
lijn
der modernen.
Openbaring
nog
Want wel
veel van
e
betreft,
erkennen de ethischen
wat de modernen loochenen,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
![De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 22](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-hedendaagsche-schriftcritiek-in-haar-bedenkelijke-strekking-voor-des-levenden-gods/1881/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's