De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 18
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
18 de verlossingideé op Caiaphas' lippen, ze toonen toch immers, dat de Heilige Geest desnoods ook deze macht wel waarlijk bezit. Maar een andere vraaois, 1
e
of de Heilige Geest op zulk een magische wijs de Theopneustie heeft wil-
n werken, en dan
antwoord ontkennend. Integendeel dan
luidt het
blijkt
de theopneustie veeleer hierin te bestaan, dat de Heilige Geest tijdelijk aan
'smenschen geest de rechtstreeksche van
zijn
„geest, ziel en lichaam"
overnam; en wel zoo overnam gesteld was, de H. Geest in
'smenschen
geheel
geest
schen sensorium
het
dan
het
lag
óf die
hierin
aanwezige
zijn.
eigen
en
Mag
Vergelijk
H.
zijn
Geest
's
van
er
in de
men-
noemen,
Theopneustie,
welgevallen, óf wel die spil er
Daniël
onderscheiding
de
ik een oogenblik
geest de spil
zijn
de
omdreef naar
aan
den Hiddekel met den
ik
die
stijl
bedoel,
u klaar
zal
der schrijvers
of
het
hun gedachtenkring en wat dies meer zij, behoeft houden. Door het telkens bezigen van een ander werktuig
karakter van
uitkomst wel verschillend
de
want de Heilige Geest koos
ment voor slachten,
ding,
en dat
uit zelf
menschen geest werkte, of wel
's
Geen gebeuzel over den onderscheiden
ons dus op te
moest
door
terugdrong.
mysterie,
spil
Tarsen,
en
van binnen
die alsdan
naar gelang de mensch geestelijk
dat, al
raderwerk
uitlichtte en zelf verving.
man van
beschikking over de bewerktuiging
ontnam;
dit heerlijk
bij
En ook
zijn.
niet pas op het
dat
niet
gegeven oogenblik
werk, maar had er reeds
de vorming van hart en hersenen,
bijgeval,
zijn instru-
in de generatie der gein
de wijze van opvoe-
door de leiding van levenslot, en meest ook door innerlijke genade
zulk een instrument voor geschapen en op bereid.
Om geschiedenis te verhalen nam de Heilige Geest dus meest een instrument, waar de heugenis der zaken in aanwezig was, en in wiens geestelijke peripherie, als ik zoo zeggen
mag, de
vereischte gegevens gevonden werden.
levenden Gods te zingen zifter
treden
maar een was en
apostolische
de
Om
documenten en
gnosis
koos
psalmen voor de gemeente des
Heilige Geest geen prozaïschen letter-
ophoog in den Geest.
En
ook voor de
zoo
Heilige Geest niet een Thomas,
de
maar een
Thaddeüs, maar een Simon Bar-Iona, niet een Andreas
van verre stond, maar een Johannes, die aanlei
eenige waarop het aankomt
is
in Jezus' schoot.
hij in zich
Het
dus maar de vraag der psychische analyse, of
de menschelijke persoon er op aangelegd wierd, om, zooals
kennis die
alle
dichterlijken geest, die zelf diep geschud, geschokt, ver-
zich heroisch
Paulus, niet een die
nam
schriftrollen en
hij
is,
met
alle
een anderen geest tot orgaan te door de bezetenheid vast. Een vreemde ffeest
draagt, a a n
dienen. En dat nu staat reeds kan spreken door den bezetene.
Het Evangelie zegt het ons
stellig,
en
zelf
heb ik dat dubbel spreken
Is
nu onze geest wel genaakbaar voor booze geesten, waarom ook dan
in
den
door
waanzin
bezetene gehoord.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
![De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 18](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-hedendaagsche-schriftcritiek-in-haar-bedenkelijke-strekking-voor-des-levenden-gods/1881/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's