GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 18

rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

18 de verlossingideé op Caiaphas' lippen, ze toonen toch immers, dat de Heilige Geest desnoods ook deze macht wel waarlijk bezit. Maar een andere vraaois, 1

e

of de Heilige Geest op zulk een magische wijs de Theopneustie heeft wil-

n werken, en dan

antwoord ontkennend. Integendeel dan

luidt het

blijkt

de theopneustie veeleer hierin te bestaan, dat de Heilige Geest tijdelijk aan

'smenschen geest de rechtstreeksche van

zijn

„geest, ziel en lichaam"

overnam; en wel zoo overnam gesteld was, de H. Geest in

'smenschen

geheel

geest

schen sensorium

het

dan

het

lag

óf die

hierin

aanwezige

zijn.

eigen

en

Mag

Vergelijk

H.

zijn

Geest

's

van

er

in de

men-

noemen,

Theopneustie,

welgevallen, óf wel die spil er

Daniël

onderscheiding

de

ik een oogenblik

geest de spil

zijn

de

omdreef naar

aan

den Hiddekel met den

ik

die

stijl

bedoel,

u klaar

zal

der schrijvers

of

het

hun gedachtenkring en wat dies meer zij, behoeft houden. Door het telkens bezigen van een ander werktuig

karakter van

uitkomst wel verschillend

de

want de Heilige Geest koos

ment voor slachten,

ding,

en dat

uit zelf

menschen geest werkte, of wel

's

Geen gebeuzel over den onderscheiden

ons dus op te

moest

door

terugdrong.

mysterie,

spil

Tarsen,

en

van binnen

die alsdan

naar gelang de mensch geestelijk

dat, al

raderwerk

uitlichtte en zelf verving.

man van

beschikking over de bewerktuiging

ontnam;

dit heerlijk

bij

En ook

zijn.

niet pas op het

dat

niet

gegeven oogenblik

werk, maar had er reeds

de vorming van hart en hersenen,

bijgeval,

zijn instru-

in de generatie der gein

de wijze van opvoe-

door de leiding van levenslot, en meest ook door innerlijke genade

zulk een instrument voor geschapen en op bereid.

Om geschiedenis te verhalen nam de Heilige Geest dus meest een instrument, waar de heugenis der zaken in aanwezig was, en in wiens geestelijke peripherie, als ik zoo zeggen

mag, de

vereischte gegevens gevonden werden.

levenden Gods te zingen zifter

treden

maar een was en

apostolische

de

Om

documenten en

gnosis

koos

psalmen voor de gemeente des

Heilige Geest geen prozaïschen letter-

ophoog in den Geest.

En

ook voor de

zoo

Heilige Geest niet een Thomas,

de

maar een

Thaddeüs, maar een Simon Bar-Iona, niet een Andreas

van verre stond, maar een Johannes, die aanlei

eenige waarop het aankomt

is

in Jezus' schoot.

hij in zich

Het

dus maar de vraag der psychische analyse, of

de menschelijke persoon er op aangelegd wierd, om, zooals

kennis die

alle

dichterlijken geest, die zelf diep geschud, geschokt, ver-

zich heroisch

Paulus, niet een die

nam

schriftrollen en

hij

is,

met

alle

een anderen geest tot orgaan te door de bezetenheid vast. Een vreemde ffeest

draagt, a a n

dienen. En dat nu staat reeds kan spreken door den bezetene.

Het Evangelie zegt het ons

stellig,

en

zelf

heb ik dat dubbel spreken

Is

nu onze geest wel genaakbaar voor booze geesten, waarom ook dan

in

den

door

waanzin

bezetene gehoord.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881

Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's

De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881

Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's