De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 19
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
19 niet voor goede,
en
alle geniaal
talent
er
echte
andere
nobis,
in
agitante calescirans
en kunstzin
poëzie
geesten,
anderer
die
Jiun macht boeien en onvrij maken, dat ze hen
'gebruiken van hun eigen wezen,
menschengroep terlitz.
of,
ééne
de
niet
doet
om
wentelen
elk dezer terreinen,
Denk
al die
hun eigen geest
aan
Zelfs zijn
geheel
in heel een
een Napoleon
man
in
een doublure
letterlijk als
duizenden ruiteren
bij
Aus-
daar, die heel als
één machtig
En indien nu op blijkt, om 's menschen
van zijn
de spil
zoo
illo":
mantiek
alle
geest
wil.
analogie, de mogelijkheid
bij
ook
;
geest van dien korten
de phalanx zijner veldheeren, die
raderwerk
sterker nog,
verduizendvoudigen.
het
Is
niet voor den
geest iets in den onzen doen kan.
menschen soms
onder
waarom dan ook
goede,
Dens
„est
alle
;
toont toch dat een
voor
indien
Het
Geest?
Heiligen
psychisch en physisch wezen, door het indringen van een anderen geest in
geest,
zijn
waarom dan
aan den wil van dien anderen geest dienstbaar
toch de mogelijkheid betwist, dat
zelfde doe in goddelijken, d.
„indachtig
Jezus, zal
's
i.
is
dat niet een intellectueel vermogen, het
licht
menschen geest kunnen indragen
„spreken"
anders
dan
de
trilling
der
golven
anders
ziel in
der
ling
Daartoe
?
een
Heilige
diezelfde
luchtgolven
een
?
Gij
?
zelf
kunt toch immers
maar aan een ander vreemd
spreekt
ge.
van
de
voortplanting
dan
zou
en zeker nieuwe, en welbewuste sedach-
zeer wel bewuste gedachten, die u eigen,
dien anderen overbrengen
En
nemen ?
dienst
zijn
Geest dan ook niet even in
God de Heilige Geest ditabsoluten zin. De Heilige Geest, zegt
maken;"
geheugen, rechtstreeks in
ten
maken,
te
en
wat
zijn
geleiddraad,
zijn, in
Maar wat nu gedachte die
om
stem,
die
is
uw
uit
die tril-
uw
uit
ziel
komende gedachten op de gehoorzenuw van den toegesprokene te brengen ? en wat is die gehoorzenuw weer anders dan een geleiddraad, om die uit
uw
ziel
komende gedachte
af te drukken op des anderen geest
uw
torische zenuwen, die de spier van
?
Uw mo-
spraakorgaan in gang brachten, de
luchtgolven die door die spieren in trilling wierden gezet, de sensorische
gehoorzenuwen van den ander
die door die trilling
wierden aangedaan en ze
voortplantten naar zijn geest, zijn dus altegader niets dan geleiders, die ge bezigt
om
uw eigen geest over te drukken in den geest des hem dezelfde klare bewuste afgeronde doen opkomen, die eerst alleen in u was en nu pas in hem kwam.
den indruk van
anderen, teneinde alzoo
ge d a c h t e
te
En waarom
in
zou ook de Heilige Geest die aan deze tusschenschakels, aan
deze geleiders van zenuwen, luchtgolven en spieren toch niet gebonden is,waar-
om
zou God de Heilige Geest dan niet
reeds
m
i
dd
e
1 1 ij
k kunt,
en,
rechtstreeks
ingaande in
ronde gedachten uit Zichzelf in
uwen
u,
vermogen, wat
gij
volkomen bewuste, nieuwe, afge-
geest kunnen overplauten? Ik
neem dus
de schrijvers als geheel instrumenteel in den dienst van den Heiligen Geest,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
![De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 19](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-hedendaagsche-schriftcritiek-in-haar-bedenkelijke-strekking-voor-des-levenden-gods/1881/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's