De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 38
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
38 houding van den Heiligen Geest
tot de Schrift
op in den zin van een
rijk bezie-
lend Theïsme, en vooral onze Gereformeerde kerk, ook daarin de Luthersche
Woord
dat het
meerdere
door
zusterkerk
zuiverheid
nooit op zich zelf iets
overtreffend, hield steeds staande, is,
en nooit anders dan als instru-
ment van den Heiligen Geest kracht werkt, en dus ook, den gang der
nooit door
eeviwen door,
dien Heiligen Geest
is
De
verlaten.
Heilige
Geest, zoo belijdt ze, heeft eerst door de Openbaring de stof gereed ge-
maakt, waaruit het kleed der Schrift zou worden geweven. Toen die stof gereed lag heeft de Heilige Geest de enkele stukken der Schrift in rang
van tijdsorde geïnspireerd. Voorts heeft de Heilige Geest de aldus gereed
gekomen boeken Al
zameld.
het
Woord
Geest
leiding door het instrument der kerk ver-
zijn
Niet
had.
geïnspireerd
Hij
dat
vertalingen
de
komen.
onder
verder heeft de Heilige Geest gewaakt over den tekst van
waarin
bestraald
dat
minder heeft de Heihge
Woord
Diezelfde Heilige Geest heeft voorts door
zelf dat
Woord
uitgelegd, en het
nen ten
leven.
En
ambtelijke
prediking
met geloof vermengd voor de geroepe-
niet één enkele
bij
tot de volken zou
van Gods uitverkorenen heeft die
Heilige Geest gerust, eer het Woord, voor eeuwen eens onfeilbaar inge-
geven
even onfeilbaar in die enkele
,
voor die
vrucht droeg, als ware het alleen
ziel geïnspireerd.
Dit
doel
mana"
en
toch
ziel
fides,
de Heilige Geest langs twee wegen, als
bereikt
divi na" scherp
„fides
en
dus
gemeente in de
autoriteit
van
Die
te onderscheiden.
van God uitgaande;
evenzeer
is
„fides
huhumana";
„fides
het rusten van de
Geestes werk door het kerkelijk organisme,
's
doelende op den Canon, op de vaststelling van den tekst, op de vertaling en de uitlegging der boeken.
Welke boeken den
als het vast staat
vast,
tot
niet,
Daarom
Canon
een normaal
over elk dezer vier een kort woord.
vormen
staat in zich zelf even ontwijfelbaar
voor den anatoom welke ledematen er menschelijk
organisme. Niets kan er
bij.
en geheelheid harer deelen.
lichaam hooren.
Niets er
af.
De vraag
Ze
is
Schriftdeel
of
ook over elk
als
echter, of de
met het
rijzen
midden.
Maar wel
is
een
kerk op elk gegeven
om met vaste hand over
praetendent optredend boek
moet ontkennend beantwoord.
slissen,
Schrift
welke
volmaakt in de voltalligheid
oogenblik den vereischten anatomischen tact bezit, elk
De
al,
te
be-
Die zekerheid gaat op en neer
en dalen van den stroom des geestelijken levens in haar verre van den leek daardoor onvrij te maken, heeft
de Heilige Geest de Schriftdeelen zóó aangelegd, dat de deelen, waar het leven
aanhangt
nimmer
boeken reeds op zich voorts
leidde de
zelf
Heilige
betwijfeld
de
volle
Geest
zijn,
en dat in de nooit betwijfelde
stroom der
waarheid
met zoo wisse hand ook
ruischt; dit
en
Canonisch
werk, dat veel meer de gulheid der erkenning van verreweg de meeste
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
![De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 38](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-hedendaagsche-schriftcritiek-in-haar-bedenkelijke-strekking-voor-des-levenden-gods/1881/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's