De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 56
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
56 Theopneustie der gewijde schrijvers moet hulp, uitsluitend tot
lijke
iu
den regel niet als oogenblikkc-
het schrijven, opgevat worden,
maar
als natuur-
gevolg hunner persoonlijke leiding door den Heiligen Geest, hun denken en werken, en d u s ook hun schrijven bestuurde",
lijk
we de waarheid
of
ons,
hiermee
reeds
geheel
niet
en
zeg
we ontkenden,
verkrachten zouden, indien
het ethisch beginsel
die geheel
—
dat
de Schriftinspiratie was bin-
bij
nengeloodsd. Bovendien de schrijver van deze Dogmatiek staat iu deze niet alleen, en al zijn geestverwanten in Duitschland nemen ten deze even zwakke positie te-
genover de Ethischen in
als hij. Cf.
Zeitschr. für Chr. Wissensch.
Chr. Olshaüsex, Bibl.
D
Lpz, 1866.
enz.
Martensen,
o g m.
Dieinspirations lehre,
Tholück,
1850.
32,'
p.
Dogma tik
346. Ebrard,
p.
Laxge,
315.
K o m ra. Königsb. 1853. I. p. 28. Person und Werk, III. a. p. 449. Luthardt, „Ich habe ja hier
"^)
was
239
p.
32.
I.
D o g m. I. p. 345, Thomasius, Christi C
o
m
p.
d.
D
o gm.,
im Wesentlich;n nichts anderes ausgesprochen,
als
Ueberzeugung unserer modernen .glaubigen," deutschen Rothe, o. 1. p. 349.
die allgemeine
Theologen
ist."
„Man
-1)
Hebt es noch, sich so viel wie möglich an die alten
dogmatischen
Lehrbestimmungon
und
Ausdrücksweisen
kirchlich
anzulehnen,
weil
meine Absicht dahin geht, mich mit diesen möglichst klar aus eiuander zu setzen." Rothe, o. 1. p. 349. "-)
Rothe,
o.
1.
-3)
Rothe,
o.
1.
250. 344. Die Bibel, wie ihr Bild aus der voranstehenden
p.
Auseinandersetzung sich herausstellt, der er
er
orthodoxe
ïheolog
das heilige Buch in
dan
freilich
ist
und der einfache
eiue andere als
gliiubige Christ sich
audachtiger Ehrfurcht in die
op volgen laat: aber die
He r z en ? s
t
e 11 u n
die,
welche
denkt,
wenn
Hand nimmt. Wat
hij
g des an die göttliche
Offenbarung Glaubigen zur Bibel, das behaupte ich kühn, ist auf dem hier Standpuncte urn kein Haar eine andere als die des ortho-
besehriebenen
doxesten ist,);
ihrem
//Schriftglaubigen"
seine
Ehrfurcht
Tempel,
sie
es
Dlctat des heiligen indertijd
ook
als
Frommen,
der
anders er dabei wirküch ein Glaubiger
einem Heiligthum und seine Andacht in sind nicht minder aufriehtig, tief und warm als die des
kindlich einfaltigsten
keu daran, dasz
(wenn
vor ihr
auch nur anders Geistes
Scholten,
ja
in
der
sein
selbst verehrt", zelfs
een
hei!.
Schrift,
ohne einen Gedan-
könnte, das unmittelbare wörtliche is
bijna letterlijk hetzelfde
wat
Dr. Zaalberg, beweerde, en mist dus
allen klem. -^)
II.
Schleiermachek
,
Der Christi.
Glaube,
(ed.
Reutl.
1828).
426.
-') Ibidem Cf. Walther, Was lehren dieneueren orthodox sein wollenden Theologen von der Inspiration? Dresden 1872. p. 5.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's