De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 59
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
!
59 en
deze
gelieel
reeks van
zonder sparen
„identitilts"-voorstellingen
den
bij
grond afgesneden.
Hoe
^^)
sterk ook de ethisehe richting,
bederf der zonde accentueert, toch
diep
en
telkens
waaruit
school
het aletheische ethische
ëén der sterkste proeven.
richting
vorm
den
tussehen
o.
heeft
ingezien.
zu
c
zu
h
durchdrangen,
dasz
so
werden
könnten.
c hendes
sie
Ich
ihr
ist
eine
wiewohl
bedaure,
als
den BegrifF des (d.
11.
drücklich liegt
das
G
ist
o
1 1
geworSchrift
allgemein
göttliche beide
An bliek
was an
der
Bibel
ist ja
s
c h-
1
1
Schon
dem Ende
k o
mm
untauglicli
;
denn durch
alles
mens
UnvoUkoramene
gehalten)
e n,
zu erkliiren und zu
an dem Menschlichen
Menschen
an der BegrifF des
zu
sie ja
u n v o
als
erscheint,
nun abor schlechterdings
sie
menschlicheu
n
diese Forrael, so viel Beste-
machen, dasz
unvoUkomraen
e
das innigste
nicht anzueignen weisz.
hat,
sie
auf
sich
auseinander lierausgelöst
nicht
mir
zu nennen
m
und eine
c
h-
aus-
ausgesc blossen. lu dem Gedanken des Gottmenschlichen das absolute Zusammen- und Ineinandersein des GÖt t-
reine,
lichen und
sein
In Christo nun
das Menschlichen.
ben, aber auch n u
und
das,
menschlich Dazu
rechfertigen,
lich
um
ist,
Anschauungen
alten
Sitte
ich
das sollte doch wohl bedenklich gegen
und zvvar
dat
für die Betrachtung der heil.
freilich
dasz
auch auf den ersten
erfunden worden
jene
ziemlich
es
concreto
in
sie
erkend,
hier
gottmenschelicheb Werk
eiu
man
dasz
unterscheide,
Seite
e
empfinden,
dieselbe
fordern,
moet
„Unter denjenigen unserer
271/2.
p.
1.
ünmüglichkeit,
die
richtigen Gesichtspunct
bezeichnen,
Nooit concentrisch
beginsel afgeleid
van den term: „godmenschelijk" zeer juist
o.
Avelche
erhalten,
um dem
und
Rothe,
Zie
Theologen
aufrecht
1 i
éénzelfde
uit
het holle en onjuiste
a.
heutigen
den,
bij
Altijd hetzelfde dualisme
van hun denken.
Ter eere van de Duitsche ethische geleerden
Rothe
zu
inhoud
en den
naar vorm én inhoud ^^)
zelfs
paganistisch. d. i. zonAvortel gaand zondebesef. De verwarring van het ethische leven zelfs in zondaren, is van deze inconsequentie
der een tot op den
der
Dit kon niet
was
overnam,
categorieën
onder soms zeer Christelijke vormen,
Schelling,
_-jiiet
haar
ze
het
haar philosophische ontleding
in
is
zonde weer buiten rekening gelaten.
de
telkens
De
anders.
we danken haar daarvoor,
en
Dasein
iu ihm,
r
und deszhalb
und Lebeu
a
1 1
e
i
ist
ist
Er
aas diesz wirklich gegea
1 1
e
i
n der Gottmensch
Ten onzent
n ein gottmenschliches".
daarentegen gaat in predicatiën en geschriften deze theosophische voorstelling
nog maar steeds door.
De
„theanthropos"
is
de Christus;
wie van een zondaar, van een mensch, van een verloste, na te
hebben,
zeggen
durft,
begaat
daardoor de fout,
Christi
te
na
nevelbeelden op '^^)
Zie
te te
Rothe,
dat
om
hij
Hij alleen. Avel
En
doorgedacht
ook een „godmenschelijk" leven ontving,
óf de waarachtige godheid onzes Heeren Jesu
komen, óf wel het
„gij
zult als
God
zijn" in
theosophische
roepen voor den overspannen geest. v.
1.
p.
333.
„Dem
gegenüber hat die katholische Kirche
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's