De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 26
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
26
n
e r a t
volgt,
e
i
illuminatie,
de
is
kind
Gods
wijst,
dan ook specifiek van de
Fout
ten
maar
deel valt,
de
verlicliting,
naar reeds
die,
Bileams
aan elk
die
voorbeeld uit-
insjDiratie verschilt.
dus ook niet minder kun voorstelling, alsof de nieuwe elemen-
is
ten der openbaring, die de Schriften der Profeten en Apostelen ons bie-
waren geklommen
den, op
den bodem van hun door goddelijke aanraking
uit
verhoogd ethisch gemoedsleven. Immers ook
hen weg
uit
dan nog
te denken,
zoii
al
ware het mogelijk, de zonde
omgekeerd het leven door het Woord
gewekt worden; daar toch Jezus niet zegt: „Dit is u kennen, dat ze eeuwig leven hebben", maar omgekeerd „dit is het eeuwige leven, dat
—
u kennen";
ze
door het
Woord
de schepping,
is
door
het zaad des
Woords de herschepping onzer monie
ziel. Doch nu bovendien de zonde de harhen bleef verstoren, moet de afscheiding tusschen het ethische
in
en aletheische
vastgehouden zoo
de openbaringsorganen nog zooveel te sterker worden
in
^^).
ongelooflijk
Of is het
niet zoo ? Zeer begenadigde zielen verstaan
weinig,
en
soms
in anderen, die, o zoo veel verstaan, is de
mate van genade soms zoo schaamteloos onmerkbaar. Och, den ethischen overkomt hier wat Rome overkwam, toen ze om een onfeilbaren Christus te bezitten, een buiten
loochenen
wijs
omdat van
ook
ethisch
zoo
pisch"
i.
immers
zij
de
in
onfeilbare
d.
zonde ontvangen Maria eischten der
har er
ziel
gedachte
Schrifture schrijvers
ontbrak.
Wel
want op
;
onfeilbare
de
bezien
gelijke
gedachte,
moeder
onzondige
hun „theanthro-
is
„godmenschelijk" leven dan ook niets dan een uit dezelfde
gronddwaling gesproten verwarring van begrippen. Een „godmenschelijk" leven
dat
toch,
wilt ge,
zich
door
tinctuur,
door ongereformeerde, eer dan nog,
om
pseudo-luthersche
niets
n a
t
u
r a r
u
m
stelling, d.
,
i.
menschelijk gegrond!
En
fout
is
persoonlijken
bezielend
I
terrein
ng
communicatie minder
i
een
m a t u m,
dio
n fu
c o
van
V e r van
tweede
s i
o
die ze
dusdoende in de
Eensdeels
doordien ze den
Heiligen Geest voortdurend voor identisch nemen met in
of,
een door en
pantheïstische vermenging van goddelijk en
de gemeente,
men den
Hem
noemend haar
familiegeest.
Heiligen Geest tot het ethische
wet en norma, wil en oordeel) beperkend,
van Verkondiger der diepten e
dan
eindelijk evenzeer de vervalsching,
reflex
eeretitel
Mijn
de
is
^^)
ten anderen, doordien
en
een
op
van den Heiligen Geesc indragen.
belijdenis
(het
de theosophen droomen,
gelijk
atoomsgewijs, aan de verlosten zou mededeelen,
Gods,
d.
bewuste gedachten,
opmerking geldt
evenzeer
twee verschillende sferen, maar van wel perioden in eenzelfde sfeer.
een
i.,
van
feitelijk
zijn
En
terrein,
Hem
den
Meedeeler betwist.
verwarring, nu niet in
te onderscheiden ontwikkelings-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
![De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 26](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-hedendaagsche-schriftcritiek-in-haar-bedenkelijke-strekking-voor-des-levenden-gods/1881/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's