GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 60

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 60

rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

60 vermöge

Tbat

der

in

von der Tradition sich einere gröszere

Lehre

ihrer

der Kirclie,

theolcische Freiheit gesichert aber freilich auch nur

Wisschenschaft,

der theologisclien in

An dem

wenn

protestantischen Grundsatz selbst liegt die Schuld

ihn auch die wohlberechtigte theologische Freiheit

durch

worden

Offeubarung

liche

namlich

dachte,

die offenbarungsmaszige,

danu

man

diese

uns

fiir

ganglich

zu

die alleinige

diese

Lehre

Quelle, wohl aber, weil

Offenbarung

der

Erkeuntniszquelle

iinum-

ist,

Aber doch auch wieder nicht zu

Xorm.

ilirer

alleiuigeu

nicht zu ihrer

Schrift

hat die heilige

sich 'Alles. Die christlich religiöse

verwirrt

freilich

Die

in höchster

Potenz die christliche. religiöse Lehre. Vermengt und verwechselt beiden,

gött-

die

Lehre.

unmittelbar religiöse

als

nicht

OiFenbaruug hi eben

göttliche

nicht,

gefesselt

oft

man

sondern lediglich an der unrichtigen Weise, wie

ist.

nicht

gerade vermöge jener Lehre

sie

unwürdige Sclaverei, namlieli unter der Hand der Kirche,

und

eine tiefe

versetzt.

die

ihrer alleinigen Xorm". *i)

Het zeggen,

mosfeer

EoTHE,

o.

183.

p.

1.

unsere kirchlich-dogmatische

— wohl

1 ij

at-

k e

Dat modernen zoo spreken dit toch

ij

ke

paedagogiseh

een

school

is

vol-

beginsel

?

"Was das alte Testament angeht, kann sich also Inspirationslehre in

— deun

selbst

er

der That auf die Auctoritüt

verhallt

zur ihr

sich

völlig

neu-

aber der Apostel berufeu. Allein Avelches dogmatische Gewicht

hat nun diese Thatsache

kann doch Xiemand

menhango

s t e

i

zoo algemeen doorgedrongen, dat het

is

spoedig genoeg kan gestuit worden.

zwar nicht des Erlösers tral,

h r

moet uitwasemen, en dat deze atmosteer veel beter dan //dogmatisch

komen begrijpelijk, maar hoe kan men noemen voor een specifiek Christel *-)

op het hart ge-

dit

C

een

onderwijzer

dat van een

gehaspel" de nationale jeugd bewerkt, niet

wordt

Vooral aan onze Christelijke onderwijzers

bonden.

in

?

Mit jener Lispirationsvorstellung der Apostel, das

Abrede ziehen,

die eigenthümliche

steht

im innigsten ursachlichen Zusam-

Art der Exegese, welche

auf eine uns

sie

oft

befremdende Weise an den alttestamentlichen Testen ausüben, und die

sehr

Bedeutung, die wir der ersteren beizulegen haben, bestimmt sich daher noth-

wendig nach Maszgabe apostolische

berechtigte

unsere;-

Würdigung der

Behandlung der alttestamentischen

und

folglich

fnr eine r

i

c

h

t i

g

e

Halten wir die

ietzteren.

Schrift

für eine

ob

nun

ja,

Auslegung,

uns auch die apostolische Inspirationslehre feststehen

;

werden wir unmöglich zu dieser Vertrauen

denn auch hier

gilt

^5)

^*) dit

Ibidem Dit

cijfer

derde

is

is

XV

p.

,.an

ihren Früchteu

sollt

t

i

v

so darf

ihr sie

fassen

können,

erkennen".

344.

niet te

sterk gesproken.

Van tweeën één

Xeem nu

Jesaia heeft

toch,

door goddelijke mededeeling ontvangen óf het

er niet.

e c

vermogen wir dagegen

jenes nicht, so

das

j

geraden.

het eerste aan, dan ligt heel de

Vermittelungs-theologcn omver.

Of

wel, stel het laatste,

stel

Een

hypothese der dat

hij

een

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881

Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's

De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 60

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881

Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's