De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 21
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
21
menschelijk bewustzijn. In ons bewustzijn nu kan een gedachte niet indringen, of ze trekt van zelf het kleed van voorstellingen en begrippen aan.
om
En wederop het papier komen, of ze moeten in uitgaan van woorden en woordvoegingen. Ging het zóó toe, kunnen
uit dit bewustzijn
den
vorm
dat
de
Heilige
,«iensch zelf
ze niet
alleen maar de gedachten ingaf, om voorts den gedachte te laten uitdrukken, dan ging natuurlijk weer
Geest
die
alle
zekerheid te
was
niet ten halve, ze ging door
wist
in
den
van
woorden ten einde
dit zijn
organisch
schen
eigen
den
als
waren.
dingen
mij
„Absoluut
woord,
en
dus
bereid
:
TvtófMxroq,
daargelaten
in
Gods
van
ding
zelf,
zulke woor-
voorhanden
„Absoluut
werkt God
in
Geest
woord
mijne
wandelende
zoo kon ook de
elk
persoonlijk-
in de
werken
Schriftauteur getui-
mij elke gedachte en
elk
ingaande in de woorden
zelf,
TTveu/LKKTiKo.
crhyKpivovreg
d.
i.
teruggegeven in 'door
En
woorden.
het
h
StSxuroïc ciyiou
een door den Geest
den
resultaat
Geest
uit
mij
derhalve, dat
is
de
als
van gewrocht
nu
te zijn
door den Heiligen Geest
In
zoolang het
de
theorie
feit dier
onwankelbaar
blijft.
kere van
's
al
^^).
het M. H. waarop het voor de gemeente des levenden
is
aankomt.
over
de
ingeving
moge men
woorden waarin men haar omschrijft, mogen kwalijk gekozen niets,
men-
's
schrijver
den
intentie)
uit
al
vraag of de schrijvers het beseften of dat ze 't niet instrument een boek of lied of brief op schrift kwam, oorspronkelijken vorm, d. i. als autographon, de onfeilbare
zijn
dat
of
heeft",
inhoud
autoriteit in zich droeg
En
woorden
der
^iSay-rcHQ avB-pwrivY]g crofUg Xoyoig «AA'
gedrongen
merkten, door hen die
woord
schrijf ik
7rvevfiixTiy.org
buiten
van woor-
gemeente bereid heeft". Ook van den vorm der Schrift
h
ingeboezemde
naar
sensorium
inspireert de Heilige
zijn ouy,
inspiratie
door gebruikmaking van
kind van God getuigt:
(daad,
nochtans
God voor
geldt
i.
en evenwel werk ik alle
God voor
Een
door influisteren aan het vleeschelijk oor,
tevoorschijnroeping d.
geestelijk
dus het
Gelijk
in,
gen:
er,
het
in
goede
alle
door
bewustzijn,
de Heilige Geest van
rustte
Hij dat het goed was.
mechanisch
maar
mij
de gedachten in begrippen, en uit die begrippen in toe tot stand; en toen eerst toen zijn gedachte op de
werk en zag
heerlijk
den alzoo, niet
die
Heiligen Geest en gelijk Hij in de geest des menschen
;
perkament terneder stond geschreven,
rolle
die
neen, de ^^erking van den
dringen, zoo beheerschte Hij ook zijn bewustzijn, en bracht
te
overgang
heid
Maar
loor.
De
dolen, de zijn;
alles
ingeving maar onaangetast en haar resultaat goddelijke
vastheid
menschen peinzen, dat en dat
de Heilige Schrifture"' heilig,
d.
i.
tegenover
principaallijk
tot een bijbel voor de
het is
onzehet wat
gemeente des
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
![De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 21](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-hedendaagsche-schriftcritiek-in-haar-bedenkelijke-strekking-voor-des-levenden-gods/1881/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's