GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 29

rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

29

werden ingebracht?

voorstelling

Raakten deze gravamina, die aan óns wetenschappelijk besef, onzes ondanks, instemming afdwongen, dan ook uw wetenschappelijke conciëntie nooit? En indien wel, hoe rijmt ge dan

uw

schoone belijdenis met de bedenkingen waarop ge stuit?

Ook

hierover een woord

tigheid

woord

een

niet

M.

H., al

het naar den aard dezer plech-

is

in bijzonderheden afdalend,

maar

houdend

zich

aan beginsel en motief.

" En

dan begin ik met op den voorgrond

arbeid

door de

verloren

Eer ben

is.

radicaalste

een

vrucht

ooit

onbelangrijk,

bied

gedoogen, te

ooit

het

schitterend

het

ons

wien, en den

der

zoo

keurig

den

waarin

ineen

niet wiskunstig zeker vast te stellen,

weinig

beoog

zelfs

uitspattingen

en

Scripturae verbieden.

men

al verbiedt

en eer-

wordings-

waar de stukken van

midden

Schrift

dan toch

haar

geweven,

en de

,

beter

dan

auteur door

ontstaan

zoo

is,

al

gissing te ramen. Zoo

bij

onkieschheden

zoomin

humanum

corpus

het

bij

der

beginsel

in

van die studiën dat ik deze vivisectorische

physiologische

als

Maar

ik een stuiten

zijn

in welks

boek

zoover

Schrift

wijzen

te

kring

een

zijn,

Heilige

aan

Of hoe zou het

afwerpen.

zullen

kunnen

naden

de

gelukte

tijd

goede

doelloos

kleed

dusver

de reuzen-

i.

Schrift besteed volstrekt niet

van achteren bezien, onder Gods genadige

ten

ontstaan

bespieden,

het

m.

te stellen, dat

d^3

ik vast overtuigd dat ook de buitensporigheden der

Schrift-anatomen,

beschikking,

proces

onzer dagen aan

critici

het

bij

corpus

autoritair zou

in den kring der medische

willen

wetenschappen

zulk een vivisectie en physiologische schending van het eerbaarheidsgevoel niet

de wet,

bij

krachtens

humaan e'n

het

daarom de

is

beginsel

zelf

edeler medicus niet in zijn recht, die

wetenschap,

zijner

karakter dat haar, als den

homo

tegen deze schandelijke wreedheden,

onkieschheden

delijke

Of

er

is

schijning

dan

wetenschap

bestiaal

verlaagt?

onbetamelijk

als

van

ophoudt

zelfs

afzonderlijke zelf

niets

geworden,

En hebben

aan,

de

op

leveren, als

tot v/einig

geen

tegen

onheiligheden

komen

;

overmits

niet

door

in

weerwil,

hun

tegen

maar

bedrijf

de

het

hebbend, toekomt,

ongeoorloofd

protesteert.

de mensch in zijn lichamelijk ver-

te

zoo

stuitende

en

waardig

dan

naam van

in

i.

tegen deze niet minder schan-

eere

zich wij

dat

pus Scripturae, de

e'n

d.

tot object

zijn, hij,

om voorwerp

corpus vile

beter dan een

recht,

om

gevoelloosheid

ook der

bij

het cor-

vivisectoren als

der Schriftphysiologen

juist in

voor een

het dier mishandelend,

,

in verzet te

naam van onze wetenschap; én

het beginsel zelf der theologie geschonden

wordt, én omdat een bedelaarsdeken, gelijk

zij van de Schrifture maken, de moeite van het wetenschappelijk onderzoek niet meer loont. Zie de fijnste MtBrfiq loof ik op critisch terrein, maar gelijk onze

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881

Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's

De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881

Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's