Ex ungue leonem, ofte, Dr. Doedes' Methode van symbool intlegging op cen enkel cardinal punt geoetst. - pagina 66
66
van hen op zichzelf gemoeten dat de Vader in den Zoon in den Vader en de Heilige Geest in Zoon is En evenmin eindelijk in de iverken^ omdat het wezen, beiden. de wil en de daad in God volkomen één zijn. (lust. Theol. scol. Leiden 1614 p. 31). In de St/nopsis purioris theologiae, kort na de Dordtsche Synode door heel de Leidsche facnlteit nitgegeven, heet het op blz. 70 van de editie van 1632: „De eenvoudigheid Gods is die hoedanigheid van het goddelijk Wezen, waardoor het alle denkbeeld van sarmistelling uitsluit, t. w. niet saamgesteld uit de deelen van grondmaterie en bestaanswijs, van stof en vorm, van geslacht en eigendommelijkheid, van idee en realiteit, van maar in elk opzicht volstrekt allerzijn, wezen en bestaan eenvoudigst van aard. wezio- in allen en blijft hetzelfde in elk
nomen
;
zoodat en de
we
oordeelen
;
Maresius,
commentarieerde, verstond het 23 schreef: eenheid Gods is zijn eenvoudigheid^
die onze Confessie
precies evenzoo, toen
hij
in zijn confess. exegesis p.
„Onafscheidelijk van de waardoor wordt uitgedrukt dat er in het goddelijk Wezen niets to saamo-esteld is, naar het woord van Joann, Damascenus want daar alle samenstelling 3-e'oy kTrXolv tart >tx« ó.(rCyiroy :
.
.
.
,
een oorzaak onderstelt, die deze saamstelling tot stand bracht, zoo kan er geen samenstelling in God zijn, die geen oorzaak
kan niet saamgesteld zijn noch noch uit zijn en wezen, noch uit vorm en stof noch uit een wezen en zijn eigenschappen want bij het volmaakte kan niets bijkomen en al wat in God is, is zelf God. Prof. De Moor, die achttien quarto bladzijden alleen aan de bespreking van déze eigenschap Gods wijdt, laat zich in gelijken zin uit (Cf. Com. in a Murck, I. p. 604 v. v.), ook al valt bij dezen geleerden commentator zekere begripsverwarring Ook hij zegt toch: „Gods eenvoudigheid niet te loochenen. is de volstrekte identiteit van alle praedicaten die aan God worden toegekend, met God zelf'' (quorum cumque quae divinae Essentiae tribuuntur praedicatorum cum ea i])sa perfectissima
boven zich hebben kan. een genus en
uit
Hij
dijlerentia^
,
qnaedam
;
identitas (p. 611).
om ook een populairer boek aan te haRotterdam, in 1750 pred. te Zuilen, in zijn Verklaring van de 37 Artikelen Amst. 1755 op blz. 11 zegt: „Wat is Gods eenvoudigheid? Antw. Die volmaaktheid Gods, waardoor alles wat in God is. God zelf is, zonder dat er in Hem is een dadelijke samenvoeging van deelen, eigenschappen en toevalligheden." Het Verschil van meening op dit punt is dus afgesneden. Terwijl
len,
eindelijk,
Arnoldus
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1882
Abraham Kuyper Collection | 72 Pagina's
![Ex ungue leonem, ofte, Dr. Doedes' Methode van symbool intlegging op cen enkel cardinal punt geoetst. - pagina 66](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/ex-ungue-leonem-ofte-dr-doedes-methode-van-symbool-intlegging-op-cen-enkel-cardinal-punt-geoetst/1882/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1882
Abraham Kuyper Collection | 72 Pagina's