GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 33

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 33

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZICHTBAAR EN ONZICHTBAAR.

4.

§

Waarom

de ééne zelfde kerk op aarde tegelijk onzichtbaar en zichtbaar zij.

Deze kerke

op aarde

Christi

baar. Op ééne en

neembaar, twee wezens

is

tegelijk

dezelfde wijze als elk

deels een te zijn,

scheiding tusschen het

zichtbaar en onzichtmensch

niet waarneembaar wezen

zoo heft ook

zichtbare

bij

deels een is,

waar-

zonder daarom

de kerke Christi deze onderniet zichtbare de eenheid

en

van het wezen der kerk allerminst op. Het is eene en dezelfde kerk, die naar haar verborgen wezen in het geestelijke schuilt, om zich alleen aan het geestelijk oog te openbaren, maar die tegelijk naar haar uitwendige gedaante in het zichtbare te voorschijn treedt, om openbaar te zijn voor de natuurlijke waarneming, zoo vandegeals van de wereld. geestelijke, onzichtbare zijde is de kerk één op heel de heur Naar aarde, en heel die kerk op aarde weer één met de kerk die reeds in den hemel is. En evenzoo is de onzichtbare kerk tegelijk heilig, niet alleen wijl ze een kunstig gewrocht Gods is, geheel hangende aan zijn

loovigen

en werkingen, maar ook omdat de geestelijke zoowel als de inwonende zonde der geloovigen, niet

invloeden

goddelijke

verontreiniging

maar tegen haar strijd voert. Naar haar waarneembare zijde daarentegen treedt de kerk

tot haar behoort,

stuksgewijze

niet

dan

dus altoos p 1 a a t s e 1 ij k, d. i.: in het onbepaalde gedeeld, en de volkskerken ontstaan eerst doordien tusschen deze plaatselijke kerken zulk een onderling verband wordt gelegd, als de aard der kerk en de nationale verhoudingen met nood-

wendigheid

in het licht

eischen.

Nog

en

is

grootere verbindingen der kerken kunnen

nooit anders dan tijdelijk of uitermate los en rekbaar als

deze kerken

één

zijn,

(als

zoomin

zijn.

En zoomin

zichtbare openbaringen van de onzichtbare kerk)

zijn

ze

heilig; want

ze deelen de onvolmaakt-

heid van alle aardsche leven en worden ontreinigd door de macht der zonde, die tegelijk van binnen en van buiten, den welstand der kerk

voortdurend ondermijnt. Het is alzoo van de kerke Christi haar

zichtbare

verschijning,

op aarde,

en wel nader

in

dat de gebiedende plicht tot refor-

matie geldt, zoo dikwijls deformatie aanwezig

blijkt.

Welbezien is deze plicht tot reformatie dan ook een altoosdu rende, overmits de kerk in strengeren zin altoos gedeformeerd is; nooit in en steeds onheilige elementen in zich zuiveren, gaven vorm is gezien ;

draagt.

Toch

zin bedoeld.

is

Er

reformatie in dit traktaat niet in dien is

volstrekten

een afwijking van het geestelijk wezen der kerk,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883

Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's

Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 33

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883

Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's