GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 215

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 215

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van DÈ REröRMATlEN DtE TOT STAND KWAMeN. schen, of in liefdeijver nog de koorde

om

den hals van hun medeburgers

§ 63.

IÖ9

doorsnijden die reeds als strop

lag.

Van de reformatiën die tot stand kw^amen, en hun onderscheiden karakter. men gewoon

Doordien reformatie

beschouwen,

te

van andere reformatiën

in

is,

de

reformatie

der

eeuw

i6e

als

de

verkeeren velen onder den indruk, alsof de Heilige Schrift noch in de geschiede-

nis sprake was.

Dit

is intusschen een valsch denkbeeld. Reformatiën zijn gedurig tot stand gekomen, zij het ook v^an minder omvang, niet zoo doortastend, of in gevolgen minder rijk dan de reformatie, die aan Luther's en Calvyn's naam is verbonden.

Op

dit feit dient gelet.

Went men wezenlijke

men feit,

zich toch,

om

de reformatie van Luther

reformatie te beschouwen, dan heeft

„reformatie"

aanziet

voor een

als

dit ten

de eenige

gevolge, dat

eenmaal plaats gehad hebbend

dat ons voorts niets te zeggen heeft. Gaat daarentegen het oog

er voor open, dat „reformatie"' een constante factor in de geschiedenis

van Jezus' kerk

is geweest, zoodat telkens na ingeslopen misbruik of ontaarding herstel door reformatie beproefd en niet zelden geslaagd is, dan begint het denkbeeld van reformatie weer voor ons te leven, ons

toe te spreken, en wordt van zelf de vraag geboren

:

,,Kan ook mijn

weer door reformatie opgebeurd uit haar diep verval ?" Dit nu noopt ons, de onderscheidene reformatiën, waarvan de Heilige Schrift en de Geschiedenis ons melden, vluchtig te doorloopen en tevens kerk

niet

het karakter aan te duiden, de beteekenis in het licht te stellen en het

stempel te doen uitkomen, hetwelk elk dezer reformatiën droeg. spreken daartoe onderscheidenlijk, eerst van de reformatiën,

We

die

ons

de

Heilige Schrift

geboekt staan, en daarna van de vermeld staan in de Geschiedenis der Kerk. Deze onderscheiding mag niet verwaarloosd worden te meer daar o. i. zelfs onze beste Canonisten door deze onderscheiding over het hoofd te zien, metterdaad niet weinig verwarring in de denkbeelden over reformatie hebben aangericht. Immers, wie zal ontkennen, dat~ het gevaar zeer voor de hand in

reformatiën

die

;

ligt,

om

hetgeen van de reformatiën

in

de Heilige Schrift vermeld

ook voor ónze reformatie der kerk

als richtsnoer aan te nenu juist gaat feil. Gelijk namelijk, waar sprake valt van de onderhouding der Mozaïsche politieke en sociale, ceremonieele staat,

men? En

dit

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883

Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's

Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 215

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883

Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's