Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 101
VAN DEN EEREDIENST. Zij
hoort
75
volgt een geregelde procedure, die behoorlijken waarborg be-
op
te
leveren tegen veroordeeling van onschuldigen
;
schrijdt
langs vaste trappen voort tot eindelijke afsnijding van de gemeente
maar keert
steeds
op haar schreden
en dat wel zonder zweem
blijkt,
;
terug, zoodra er boetvaardigheid
zelfs
van eerloosheid op den boet-
vaardige te laten rusten.
Ze delen
stuit
de werking der genademiddelen, overmits de genademidvoor de geloovigen zijn, en door toepassing van tucht
alleen
vraag of iemand een geloovige is, onzeker wierd en kerkelijk in getrokken. Wel kan iemand die onder tucht staat daarom met het Woord bewerkt worden, maar het Woord komt dan tot
de
twijfel is
hem te
evenals
het
anderen komt die buiten staan,
tot
veroordeelen en tot bekeering te manen, niet
met
zijne
:i.
stuit,
ie
land
beloften.
En
in
strenger
zin
H. Dcop
is
dit alleen
daarom
w.
om hem
te troosten
nog wordt het sacrament
mag
overmits de kerk niet langer de beloften
wiens geloof kerkrechtelijk
t.
om hem
in twijfel
is
bezegelen aan
getrokken.
Bij
den
niet toepasselijk, overmits een pasge-
boren wicht niet dolen of overtreden kan, en het denkbeeld, om het kind te straffen voor de overtreding der ouders, wel van Gods zij kan geschieden en geschiedt, maar een strafoefening is, waartoe de
kerk geen macht Van de tucht worden, daar de
bezit. in
het
huisgezin
vaderlijke
macht
behoort hier
niet
gehandeld
te
een burgerlijk en geen kerkelijk
karakter draagt.
§
31.
Van den
Eeredienst.
De eeredienst doelt uitsluitend op de heilige handelingen, die in de openbare vergaderingen der kerken plaats grijpen. Noch hetgeen in de huisgezinnen noch hetgeen in bijzondere bijeenkomsten geEeredienst is schiedt, mag dus onder dezen titel begrepen worden. hetgeen de kerk als kerk in de ure van geestelijke gemeenschapsoefening en gemeenschappelijke aanbidding doet onder de hantecring van de sleutelen des Hemelrijks. Hieruit vloeit voort, ten eerst e, dat de leiding van den Eeredienst aan de Dienaren des Woords moet opgedragen worden, en dat de inrichting er van ter beslissing van den kerkeraad staat. Zijn vele kerken vereenigd, dan kan die inrichting voor die vele kerken saam door de classis, of voor nog meerdere kerken door de synode worden vastgesteld, maar ook in deze classicale en synodale beslissing is het feitelijk de kerkeraad die de Vloeit in de t w e e d e plaats voort, dat de Dieinrichting regelt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's
![Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 101](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/tractaat-van-de-reformatie-der-kerken/1883/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's