GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 206

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 206

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

!

RÈFORMATÏE EN LEGITIMISMÊ.

l80

Hiervan staat intusschen in het vierde hoofdstuk van Zacharia's godspraken geen woord. Sprake is daar van Zerubbabel, den vorst, die aan het hoofd der teruggekeerde ballingen, de reformatie der gevallen Jeruzalemsche kerk ondernomen had. En ondernomen, niet door prediking alleen maar zoo materieel mogelijk, door het hanteeren van truffel en houweel. Kracht en geweld dus in den meest letterlijken zin Naar vele broederen op den klank af onze woorden verstaan, zou dus aan Zerubbabel moeten gelast zijn, om van dat reformeeren, van dat hanteeren van truffel en houweel, kortom van al dit geweld, al dit krachtbetoon af te laten, en stil te wachten op 's Heeren Geest, Intusschen is de strekking van de Godspraak juist omgekeerd. Zerubbabel wil aflaten, en de Heilige Geest gelast hem niet af

maar moedig te volharden. is bang geworden. De belagers van rondsom trekken met wapengeweld tegen hem op, en nu ontzinkt aan Zerubbabel de moed, en hij denkt: „Tegen dat wapengeweld heb ik geen leger

te laten,

Zerubbabel

over

te

stellen.

Heere, doe Maar de openbaring:

Dus ben

verloren!

ik

Ik

geef de reformatie op!

Gij het \"

Heilige

Geest staat

„Zerubbabel,

staak

dit niet toe,

uw

en geeft

hem nu

deze

reformatie in Jeruzalem's kerk

geen oogenblik. Want

ge vergist u, door te meenen, dat ge dan alleen reformeeren kunt, als ge geweld tegenover 's vijands geweld kunt zetten. Ze zullen niet tegen u vermogen. Want zie, de uitkomst hangt niet af van geweld tegen geweld, of kracht tegen kracht te zetten, maar uitsluitend van de geheimzinnige en onzichtbare werking van den Geest des Heeren!" Wel verre van lijdelijkheid aan te bevelen, keurt dit Schriftwoord derhalve juist omgekeerd

alle lijdelijkheid af en gebiedt ons veeleer in den weg van geloofsgehoorzaamheid rustig met reformeeren door te gaan, ook al schijnen we het hoofd te stooten tegen een koperen muur. Of, om het nog duidelijker te zeggen, volgens de eigen woorden van den tekst is de uitroep „Niet door kracht of geweld, maar door 's Heeren Geest zal het geschieden," verklaring van het onmiddellijk voorafgaande gezicht. En wat was nu dit gezicht ? Dit: Er stond een gouden kandelaar, beeld der kerke Christi. Een kandelaar met zeven lampen. Nu liep uit elk dezer lampen een aanvoerpijp opwaarts, en door deze pijpen moest de olie, d. i. de invloeiing van den Heiligen Geest aan de kerken worden toegevoerd. Daartoe nu liepen deze zeven aanvoerpijpen uit in een kruik, :

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883

Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's

Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 206

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883

Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's