GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 160

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 160

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

VAN REFORMATIE DOOR BREUKE MET KET BESTAANDE.

134

Overrompelen baat niet. Er moet geestelijke, zij het ook bij ieder naar zijn mate. Ten tweede, men ga niet zitten, indien dat zittingnemen zelf tegen den eisch van Gods Woord of tegen de souvereiniteit van Koning Jezus indruischt.

zijn

raadslag

in te staan.

helder bewuste overtuiging gewekt

En ten derde, niet

terug

als

het

wie

op

Van

55.

een besluit heeft medegewerkt, trede

aankomt. Wie zijn hand aan de onbekwaam voor het Koningrijk Gods.

uitvoeren

ploeg slaat en achterwaarts

§

tot

;

ziet, is

reformatie door breuke met het bestaande.

Verbondsvernieuwing door geestelijke verwakkering is evenmin als onder reformatie verstaan wordt. In engeren zin toch hecht men aan „reformatie" geen ander begrip dan van de geschiedkundige reformatie der zestiende eeuw, gelijk die onder de bezieling van Luther, Zwingli en Calvijn tot een breuke met de destijds bestaande volkskerken heeft geleid. Ook hierbij intusschen dient ter voorkoming van misverstand, noggeleidelijk kerkherstel hetgeen gemeenlijk

maals scherp tusschen twee zeer uiteenloopende gevallen onderscheiden. inbreuk op het bestaande, die er toe leidt, om de oude kerk, waarin men geboren werd, te hervormen, en iets geheel anders, om uit die oude kerk ganschelijk uit te gaan en zoo naast als tegenover haar een nieuwe kerk te stichten. Beide gevallen kwamen in de reformatie der zestiende eeuw voor.

Iets geheel anders namelijk is een

In

Amsterdam b. men zich

en Londen, evenals

Wittenberg en Genève men geboren was, om een nieuwe kerk op te richten, maar men maakte zijn eigen oude kerk los uit haar correspondentie met andere fcerken, riep een nieuw en beter Kerkverband in het leven, en zuiverde zijn kerk van misbruiken. Daarentegen te Parijs en te Weenen, in Polen en Italië, trad men uit de kerk, waarin men gedoopt was uit, en stichtte tegenover haar een nieuwe kerkformatie. scheidde

Op

niet

aanmerkelijk

dit

namelijk

v.

de fout,

om

in

af van de kerk, waarin

verschil

is

slechts zelden gelet.

Men

beging

enkel de ééne groote, algemeene kerk, gelijk

ze onder het pauselijk gezag tot een eenheid

was saamgesnoerd, als beschouwen, en overmits nu onze vaderen zoowel te Parijs als te Amsterdam met de roomsche hiërarchie braken, beeldde men zich zeer ten onrechte in, dat b. v. ook hier te lande en te Londen nieuwe kerken gesticht werden. )it was intusschen volstrekt niet het geval, en zoodra het tractement in het spel komt, weten zelfs de meest achterlijken van de onzen er nog zeer goed op te wijzen, dat de hervord e kerk

te

1

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883

Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's

Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 160

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883

Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's