GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 59

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 59

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE STELSELS VAN KEKKREGEERING.

45

meest haar geestelijk karakter in, dat niet vertrouwt en ze daarom door een u tw e n d g e n band instrumenteel waarborgen wil. Hiermee hangt haar t w e ede kenmerk: „scheiding tusschen clerus en leekenelement, om voorts den leek onmondig te verklaren", rechtstreeks saam. Immers met het leekenelement drong vanzelf het nat o n a 1 e verschil weer in de kerkregeering niet den leek, maar wel den clerus, kan men buiten het nationaal verband plaatsen vooral door invoering van het coelibaat. Aldus toch vormt deze geestelijkheid, losgewikkeld uit het nationaal verband der maatschappij, een afzonderlijke orde, die uitsluitend voor de kerk leeft, en juist daardoor een wereldkerk helpt in het leven roepen. Dientengevolge moest de Roomsche kerk zich dan ook, in de d e rd e plaats, streng monarchaal ontwikkelen. Wel zag men dit niet aanstonds in en hebben Rome's pausen een hardnekkigen strijd te strijden gehad, eer

gelijk zal zijn,en boet daardoor het

het de organische eenheid der kerk i

inChristus

i

i

;

;

ze het republikeinsche denkbeeld van het souvereine concilie, uit alle

der

bisschoppen

wereld

samengesteld, onderdrukt hadden, maar de

consequentie van het beginsel streed voor hen en was op hun

en

zijde,

de bisschoppelijke oppositie, maar wel terdege Hildebrand en pauselijke school hebben de diepe gedachte gegrepen, die het

niet

_ziijn

Roomsche

Om

de eenheid der wereldkerk uit te onmachtig en alleen het p a us e 1 j k systeem bekwaam. In het concilie toch komen altoos weer de nationale onderscheidingen te voorschijn, en alleen in den paus valt

drukken

is

kerkstelsel_bezielt.

het

conciliestelsel

i

alle nationaal verschil weg. En eindelijk, in het concilie is de band aan Christus nooit te vinden, dien band vertoont alleen zijn stedehouder op aarde. Vandaar dan ook, dat nog als vierde kenmerk

dit stelsel is te wijzen op de suprematie die het Roomsche stelbeoogt over den Staat. De kerk opvattende als gelijkluidend met _het^jKoninkrijk Gods en onder den paus als stedehouder Christi zelfstandig georganiseerd, kan Rome geen macht boven zich dulden, daar dit een macht van de nationale overheid zou zijn, die haar eenheid brak, en evenmin in die overheid een geheel zelfstandigfe

van sel

macht naast zich toelaten, daar dit haar dwingen zou, zich terug te trekken op zuiver geestelijk terrein. De theorie der twee zwaarden is derha lve in 't minst geen eenzijdige overdrijving, maar slechts de logische

ontwikkeling

zichtbare

kerk

van

wat

in

de valsche idéé van één eenige

schuilt.

Geheel anders poogde de L u t h e r s c h e kerk de vraag naar de kerkregeering op te lossen. Haar stelsel is feitelijk hetzelfde als dat hetwelk door de Remonstranten hier te lande, en op naam van Erastus in Engeland gedrev^en is, en, na Thomasius' optreden

beste

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 59

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's