Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 59
DE STELSELS VAN KEKKREGEERING.
45
meest haar geestelijk karakter in, dat niet vertrouwt en ze daarom door een u tw e n d g e n band instrumenteel waarborgen wil. Hiermee hangt haar t w e ede kenmerk: „scheiding tusschen clerus en leekenelement, om voorts den leek onmondig te verklaren", rechtstreeks saam. Immers met het leekenelement drong vanzelf het nat o n a 1 e verschil weer in de kerkregeering niet den leek, maar wel den clerus, kan men buiten het nationaal verband plaatsen vooral door invoering van het coelibaat. Aldus toch vormt deze geestelijkheid, losgewikkeld uit het nationaal verband der maatschappij, een afzonderlijke orde, die uitsluitend voor de kerk leeft, en juist daardoor een wereldkerk helpt in het leven roepen. Dientengevolge moest de Roomsche kerk zich dan ook, in de d e rd e plaats, streng monarchaal ontwikkelen. Wel zag men dit niet aanstonds in en hebben Rome's pausen een hardnekkigen strijd te strijden gehad, eer
gelijk zal zijn,en boet daardoor het
het de organische eenheid der kerk i
inChristus
i
i
;
;
ze het republikeinsche denkbeeld van het souvereine concilie, uit alle
der
bisschoppen
wereld
samengesteld, onderdrukt hadden, maar de
consequentie van het beginsel streed voor hen en was op hun
en
zijde,
de bisschoppelijke oppositie, maar wel terdege Hildebrand en pauselijke school hebben de diepe gedachte gegrepen, die het
niet
_ziijn
Roomsche
Om
de eenheid der wereldkerk uit te onmachtig en alleen het p a us e 1 j k systeem bekwaam. In het concilie toch komen altoos weer de nationale onderscheidingen te voorschijn, en alleen in den paus valt
drukken
is
kerkstelsel_bezielt.
het
conciliestelsel
i
alle nationaal verschil weg. En eindelijk, in het concilie is de band aan Christus nooit te vinden, dien band vertoont alleen zijn stedehouder op aarde. Vandaar dan ook, dat nog als vierde kenmerk
dit stelsel is te wijzen op de suprematie die het Roomsche stelbeoogt over den Staat. De kerk opvattende als gelijkluidend met _het^jKoninkrijk Gods en onder den paus als stedehouder Christi zelfstandig georganiseerd, kan Rome geen macht boven zich dulden, daar dit een macht van de nationale overheid zou zijn, die haar eenheid brak, en evenmin in die overheid een geheel zelfstandigfe
van sel
macht naast zich toelaten, daar dit haar dwingen zou, zich terug te trekken op zuiver geestelijk terrein. De theorie der twee zwaarden is derha lve in 't minst geen eenzijdige overdrijving, maar slechts de logische
ontwikkeling
zichtbare
kerk
van
wat
in
de valsche idéé van één eenige
schuilt.
Geheel anders poogde de L u t h e r s c h e kerk de vraag naar de kerkregeering op te lossen. Haar stelsel is feitelijk hetzelfde als dat hetwelk door de Remonstranten hier te lande, en op naam van Erastus in Engeland gedrev^en is, en, na Thomasius' optreden
beste
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's
![Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 59](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/tractaat-van-de-reformatie-der-kerken/1884/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's