GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 151

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 151

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

VAN REFORMATIE DUOR BREUKE MET DE ORGANISATIE.

Wie zonder

dit

I37

besef zich aan breuke met de bestaande organisatie

waagt, verzaakt het geloof aan

Gods voorzienig

bestel.

het dan, alsof de reformatie der kerk

Immers voor zulk een door sommiger tegenwerking en verkeerden is

alleen

zin ontstaan

is,

zoodat God de Heere ons wel een goeden kerkstaat schenken zou» indien maar de moedwil van die enkelen Hem niet in den weg stond. En de diepste gedachte huns harten is dan, dat zij, als de beteren, die kwaadwilligen nu eens onschadelijk zullen maken, om aldus weer een goeden kerkstaat voor den Heere in het leven te roepen. Drieërlei zonden dus voor één. Vooreerst een niet inzien in eigen medeschuld. Ten tweede een zich verheffen boven anderen. En ten derde den waan alsof een goede kerkstaat niet een geschenk van God aan ons, maar van ons aan den Heere was. Belijdt men daarentegen dat een goede kerkstaat een uitnemende

genadegift e Gods is, die Hij ons vrijmachtig schenkt, en die wij zonder eenig recht onzerzijds van Hem ontvangen, dan ziet men ook terstond in, dat, onthoudt de Heere ons dit goede, er een verhindering in de zonde der kerk moet liggen, en dat alzoo het kastijden met een slechten kerkstaat altijd een oordeel over ongerechtigheid is.

Wie nu

kan lijke

volk

Gods

in den droeven staat der kerke erkent, meenen, dat de vroomheid van het eigendaarbij slechts slachtoffer van de boosaardigheid der bij-

dit

ook

dan

oordeel

niet langer

zou zijn; maar zal integendeel belijden, dat alle schuld en zonde gemeenschappelijk is; en dat juist het eigenlijke volk, naarmate het meer waarheid gekend en milder genade ontvangen heeft, loopers

juist

te

niet

het

gruwelijker

heeft

overtreden.

De

liefde

is

het teederste, en

wild gedierte dat u verscheurt, maar juist de kinderen des

huizes zijn het, die die liefde schenden. Hij die in den

Naam

des Heeren zich tot reformatie der kerke op-

dus doen in hoogheid, veel min in minachop anderen. Eer omgekeerd zal hij zelfs den moed in zichzelven missen om de hand tot zulk een werk op te heffen en zich angstig afvragen, of het ook 's Heeren wil zij, dat zijn schuld voor den Heere nog verder en bitterder door deze plage der kerkverwoesting worde gestraft. En de echte Boetgezant die tot dit werk bekwaam is, zal er zoo aan toestaan, dat hij niets hoopt, eer verlenging van druk over zijn zonde voorziet, maar nochtans uit loutere gehoorzaamheid zelf handelt en anderen dwingt om te handelen naar den Woorde Gods. God zelf is alleen de auteur ook van reformatie door breuke met de bestaande organisatie". Niet alsof dit óns van plichtsbetrachting maakt, kan noch

tend

zal

dit

neerzien

,,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 151

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's