GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 160

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 160

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

VAN REFORMATIE DOOR BREUKE MET HET KERKVERBAND.

146

breuke

Botsing,

zelfs

zou

hierdoor

hoogstwaarschijnlijk

in

den

boezem van den kerkeraad, of althans in de plaatselijke kerk, openbaar worden, maar dit kan noch zal terughouden van plichtsbetrachting, indien maar eerst oprechte schuldovertuiging door den Heiligen Geest is gewekt en de lust tot gehoorzaamheid aandrijft. Zelfs kerkvoogden kunnen hiertoe van Godswege geroepen worden, indien zij beseffen, dat zij de kerkgebouwen niet langer mogen afstaan voor onheilige prediking noch tractementen mogen uitbetalen aan ontrouwe leeraars. Kortom de gehoorzaamheid heeft geen grens. Ze gaat door tot den organist, die weigeren zal te spelen tot den voorlezer, die weitot den koster, die weigeren zal op te geren zal voor te zingen ;

;

leiden; tot den bankopsluiter, die weigeren zal dienst te

den

collectant, die

weigeren

waar de ongehoorzaamheid machtig wierd,

Overal

doen

;

ja tot

zal te collecteeren.

zal

de gehoor-

zaamheid haar in het aangezicht weerstaan. En voor de botsing, die dit na zich mocht slepen, vreezen we geen oogenblik zelfs willen we deze botsing zegenen indien het maar een werk uit den Heere en niet een wild spel van fanatieken overmoed is. ;

;

Komt

de

aandrift

uit

de uitgieting eener

ziel,

die in schuldbesef

voor haar God geworsteld heeft, dan dient zelfs de inhouding van tractement door een kerkvoogdij toegejuicht; maar ook, is er geen schuldbesef en ijvert slechts het zelfverheffend Farizeïsme, wee dan over de minste poging tot getrouwverslagen,

heid

§

;

dan

57.

in

is

stof

ze niet

Van

en

assche

weiaangenaam, maar geoordeeld voor den Heere.

reformatie door breuke met het bestaande

kerkverband. Onze vaderen die in de zestiende eeuw de reformatie der kerken van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht enz. ondernamen, kwamen niet tot breuke met hun kerk, d. i. met de kerk hunner woonplaats of zelfs van hun kerspel. Ze kwamen tot breuke met de organisatie van hun plaatselijke kerk; ze kwamen ook tot breuke van het verband waarin hun kerk met andere kerken stond, maar hun kerk als kerk bleef in haar geheel; was na de reformatie dezelfde als ze van te voren geweest was en leidde niet tot het stichten van een nieuwe kerk naast of tegenover de bestaande. Al wat geschiedde, was dat de bestaande kerk in professie en eeredienst en organisatie van mis;

bruiken gezuiverd werd. Hieruit blijkt dat een nieuwe reformatie, die thans gelijkvormigheid

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 160

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's