Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 203
VAN DE REFORMATIEN DIE TOT STAND KWAMEN. in liefdeijver nog de koorde doorsnijden die reeds den hals van hun medeburgers lag.
schen, of
om
189
§
63.
Van de reformatiën die tot stand onderscheiden karakter. men gewoon
Doordien reformatie
te
beschouwen,
van andere reformatiën
in
als strop
kwamen, en hun
de reformatie der i6e eeuw als de verkeeren velen onder den indruk, alsof
is,
de Heilige Schrift noch
in
de geschiede-
het
ook van min-
nis sprake was.
Dit
is
intusschen een valsch denkbeeld.
Reformatiën
zijn
gedurig tot stand gekomen,
zij
zoo doortastend, of in gevolgen minder rijk dan de reformatie, die aan Luther's en Calvyn's naam is verbonden. der
omvang,
Op
dit feit
Went men wezenlijke
men feit,
,,
niet
dient gelet.
zich toch,
om
de reformatie van Luthcr
reformatie te beschouwen, dan heeft
reformatie"
aanziet
voor
een
als
dit ten
de eenige
gevolge, dat
eenmaal plaats gehad hebbend
dat ons voorts niets te zeggen heeft. Gaat daarentegen het oog
er voor open, dat
van Jezus' kerk
is
,,
reformatie" een constante factor in de geschiedenis
geweest, zoodat telkens na ingeslopen misbruik of
ontaarding herstel door reformatie beproefd en niet zelden geslaagd is, dan begint het denkbeeld van reformatie weer voor ons te leven, ons toe te spreken, en wordt van zelf de vraag geboren
:
„Kan ook mijn
weer door reformatie opgebeurd uit haar diep verval ?" Dit nu noopt ons, de onderscheidene reformatiën, waarvan de Heilige Schrift en de Geschiedenis ons melden, vluchtig te doorloopen en tevens het karakter aan te duiden, de beteekenis in het licht te stellen en het stempel te doen uitkomen, hetwelk elk dezer reformatiën droeg. We spreken daartoe onderscheidenlijk, eerst van de reformatiën, die ons in de Heilige Schrift geboekt staan, en daarna van de reformatiën die vermeld staan in de Geschiedenis der Kerk. Deze onderscheiding mag niet verwaarloosd worden; te meer daar o. i. zelfs onze beste Canonistcn door deze onderscheiding over het hoofd te zien, metterdaad niet weinig \crwarring in de denkbeelden over reformatie hebben aangericht. Immers, wie zal ontkennen, dat het gevaar zeer voor de hand ligt, om hetgeen van de reformatiën in de Heilige Schrift vermeld staat, ook voor ónze reformatie der kerk als richtsnoer aan te nemen? En dit nu juist gaat feil. Gelijk namelijk, waar sprake valt van de onderhouding der Mozaïsche politieke en sociale, ceremonieele kerk
niet
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's