Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 23
GODS WOORD HEERSCHT
IX
DE KERK.
De dienst der verzoening, der tjebeden en der lofzinging voor den Heere onzen God komt thans bij dat Woord niet meer bij, maar ligt na Golgotha in den dienst van dat Woord beslcten. Eertijds was dit anders, eer Christus stierf. Vandaar in de wordingsperiode der kejk onder Israël toen de e enige Offerande nog niet gebracht was, en de Voorbidder nog niet bij den troon der genade bad, en de Geest nog niet was uitgestort op allen (Joel 2 29), de dienst der ceremoniënj_^ in dagelijksche offeranden, in priesterlijke voorbidding en Levietischen zang bestaande. Deze ceremonieele dienst ging echter in :
__
*? )}
de kerk, na haar geboorte voor de wereld, niet over. Want tusschen het wegzinken der Israëlij:ische kerk en het opkomen der wereldkerk
komst van den Middelaar
de
in
ligt
Middelaar
toen
heeft
in
in de volheid der tijden. Die en voor de gansche kerk aller eeuwen die
eenige en algenoegzame offerande gebracht
om
;
voer daarna op ten hemel
kerk het gebed Gode op te dragen voor zijn volk; en zond den Heiligen Geest die alle tong losmaakt om de groote werken Gods te verkondigen en groot te maken de deugden van in
Hem,
en
voor
zijne
wonderbaar licht. gezegd dat wel de kerk in Israël offerde, priesterlijke voorbiddin g en geestelijke lofverheffing had, terwijl de kerk thans die drie zou missen maar er moet beleden, dat oudtijds deze drie slechts op gebrekkige wijze als schaduwen uitkwamen, terwijl ze thans in de kerk heerlijk bediend zijn en worden door Christus en den Heiligen Geest. Christus is in de kerk, en nu nog, eiken dag, die uit duisternis riep tot zijn
Er mag dus
niet
;
hij zijn eenige offerande toe, laat hij zijn voorbede voor ons opgaan en maakt hij tot heerlijkheid des Vaders den Geest werkzaam. RoInc^ fout ligt dus niet hierin, dat ze deze drie heiligheden in de kerk in stand wil houden, maar daarin dat ze, terwijl de Middelaar
past
thans plaats,
zelf
deze
en dus
Practicaal
drie
hem
uitricht,
uit
opgevat
ze
hem
na wil doen of doen
in zijn
de hand neemt.
vloeien
deze drie diensten thans, voor wat de
reformatie der kerken aangaat
(overmits het werk van den Mid-
delaar aan geen deformatie onderhevig kan zijn) feitelijk in den éénen dienst des saam. „De discipelen Christi zijn thans rein
Woords
door het
Woord
dat
toch geen deel aan zijn
hij
zijn
tot
hen gesproken had." (Joh.
XV:
3.)
Er
is
offerande noch aan zijn voorbidding noch aan
Geest anders dan door het geloof, en het geloof aan het Woord maakt deze heiligheden voor de ziel waarachtig. In de bediening
alleen
Woords wordt ons, als hoofdinhoud zelfs, de offerande Christi toegediend, toebediend zijn voorbiddinge en toebediend de werking des Geestes aan de ziel. Alle sacrament en alle gebed en alle lofzang in des
^^
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's