GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 204

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 204

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

VAN DE REFORMATIEN DIE TOT STAND KWAMEN.

190

en huiselijke wetten, door ieder er op wordt gewezen, dat we ver-

keerd

zouden doen, met geheel deze reeks van wetten (al staan ze in letterlijken zin nog voor ons verbindend te verklaren; en men er op aandringt, dat bij alle deze wetten tusschen hun leidende gedachte en speciale uitwerking, en evenzoo tusschen hun zedelijke en ceremonieele strekking zal onderscheiden worden i), zoo ook eischt heilig beleid, dat men bij deze reformatiën der Heilige Schrift zich wel afvrage: welke bestanddeelen van deze reformatiën saamhingen met Israëls eigenaardigen toestand als openbaringsvolk, en welke andere bestanddeelen een al g e m e e n karakter droegen^ om voorts alleen dit laatste voor ons zelven als regel van ge-

ook

in

de Heilige Schrift)voor

draging te kiezen.

Op

elementen

vier

in

deze reformatiën der Heilige Schrift dient

met name gewezen.

hier

lo. Tijdens de bijzondere openbaring nog voortduurde, ontvingen sommige mannen Gods een rechtstreeksche mededeeling, aanwijzing

oproeping

en

uit

den hemel,

en oproeping thans aan

in

een zin waarin zulk een aanwijzing

niemand

meer ten deel

valt.

den Israëlietischen volksstaat was de wetgeving van rechtstreeks goddelijken oorsprong, zoodat overtreding der wet, zelfs in het kleine, als zonde in absoluten zin gold, terwijl thans de kerkelijke reglementen hun oorsprong aan menschelijk inzicht danken en dus In

2".

dat

absoluut In

3*>.

Israël

karakter missen.

was de koning

niet

een bloot burgerlijk, maar even-

zeer een kerkelijk persoon, die als drager van het Messiaansche beeld

even goed als de priester of profeet, een ambt in de kerk bezat. Ook dit is nu weggevallen, overmits Jezus nu zelf Koning in zijn kerk is. die men uit het optreden' van David en Savan Josia, Johaz en Hiskia voor onze Overheid wil afleiden, gaat dus mank. En 4. In Israël kon men het bloed der afgodische ketters, gelijk Elia deed, bij stroomen vergieten en ook tegen de dwaalleeraars de doodstraf aanwenden, zoo dikwijls God de Heere, gelijk aan Elia en Mozes, hiertoe rechtstreekschcn last gaf. Het theocratisch karakter

Alle gevolgtrekking,

lomo,

der

wetten

digde

ze

maakte deze absolute

tevens.

Nu

straffen

noodwendig en rechtvaar-

daarentegen, nu én deze rechtstreeksche wet-

geving, én deze rechtstreeksche last beiden ontbreken, zou navolging

van

Elia's

rechtigheid I)

handelwijs

tegen de Baaispriesters een gruwel der onge-

zijn.

Cf. Junius, de observ.itione legis mosaicae,

in.

ed. .\mst. 1882, p.

336—392.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 204

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's