GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit het Woord / Dat de genade particulier is - pagina 61

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit het Woord / Dat de genade particulier is - pagina 61

stichtelijke Bijbelstudien

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

49

voornaamwoord allen niet mag nocli kan opgevat worden in den zin van een telwoord zoodafc bedoeld zou zijn: de som. van allen f f uk voor stuk, maar dat

het

,

den regel

in

allerlei

•»alle"

hyperbolisch gebezigd wordt voor

soort, stand, rang of ook allen \an eenbepaalde

categorie, naar de samenhang het

uitioijst.

Maar die samenhang en dit is het tweede punt dat we bewijzen zouden, juist die samenhang nu verbiedt ,

ten stelligste de uitdrukking: »alle menschen" in 1 Tim.

2

4

:

den

in

van:

zin

menschen hoofd voor

»alle

hoofd" op te vatten. verzoek

Vriendelijk

van in

overtuigen,

te

hun

ik

de

mjiu lezers

plaats

,

om

zich hier-

Tim. 2

vaïi 1

zelf

:

4

Bijbel te willen opslaan, en mij alsdan te wil-

len zeggen

,

wat dat toch voor

»God

zin of beteekenis zou

menschen hoofd maar één Goden maar één Middelaar van God en menschen de mensch

moeten

hebben:

dat

wil

voor hooffl zalig worden, wout er

alle is

,

Christus Jezus."

Laat men mij toch eens in ernste zeggen, of

zin

er

in

die

bijeenvoeging

v/at slot

zou te vinden zijn:

Alle menschen, ziel voor ziel, zalig worden, roanl er

maar één God en één Middelaar! Maar dat is immers niet te verstaan! Dat is immers een aaneenrijging van onsaamhangende woorden. Dat gaat niet on dat vloeit niet. Dat ka7i de apostel niet hebben gezegd. Let toch wel op, die twee volzinnen staan maar niet zoo los naast elkaar; neen, maar ze zijn rechtsis

streeks

aan

woordeke

elkaar

ivant. »

verbonden door het redengevende

Want"

er

is

maar één God! Wat 4

bij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 472 Pagina's

Uit het Woord / Dat de genade particulier is - pagina 61

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 472 Pagina's