Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 89
VAN DEN EEREDIENSÏ.
75
volgt een geregelde procedure, die behoorlijken waarborg be-
Zij
hoort
op
langs
vaste trappen voort tot eindelijke afsnijding van de gemeente
maar
keert steeds op haar schreden terug, zoodra er boetvaardigheid
tegen veroordeeling van onschuldigen
te leveren
en dat wel zonder
blijkt ,
zweem
zelfs
;
schrijdt ;
van eerloosheid op den boet-
vaardige te laten rusten.
Ze
stuit
delen
de werking der genademiddelen, overmits de genademidvoor de geloovigen zijn, en door toepassing va n tucht
alleen
vraag of iemand een geloovige
de
is,
Wel kan iemand
onzeker wierd en kerkelijk
twijfel is
getrokken.
met het
Woord bewerkt worden, maar
hem te
evenals
het
tot
die
anderen komt die buiten staan,
veroordeelen en tot bekeering te manen, niet
met
zijne
gestuit,
beloften.
En
in
strenger
zin
in
t.
w.
om hem
om hem
te troosten
nog wordt het sacrament
mag
overmits de kerk niet langer de beloften
iemand wiens geloof kerkrechtelijk H. Doop is dit alleen daarom niet
in
onder tucht staat daarom het Woord komt dan tot
twijfel
is
bezegelen aan
getrokken.
Bij
den
toepasselijk, overmits een pasgeboren wicht niet dolen of overtreden kan, en het denkbeeld, om het kind te straffen voor de overtreding der ouders, wel van Gods zij kan geschieden en geschiedt, maar een strafoefening is, waartoe de kerk geen macht bezit.
Van de worden,
tucht
daar
de
in
het
huisgezin
vaderlijke
behoort hier niet gehandeld
macht een burgerlijk en geen
te
kerkelijk
karakter draagt.
§
31.
Van den
Eeredienst.
De eeredienst doelt uitsluitend op de heilige handelingen, die in de openbare vergaderingen der kerken pl aat s grijpen. Noch hetgeen in de huisgezinnen noch hetgeen in bijzondere bijeenkomsten geEeredienst is schiedt, mag dus onder dezen titel begrepen worden. hetgeen de kerk als kerk in de ure van geestelijke gemeenschapsoefening en gemeenschappelijke aanbidding doet onder de hanteering van de sleutelen des Hemelrijks. Hieruit vloeit voort, ten eerste, dat de leiding van den Eeredienst aan de Dienaren des Woords moet opgedragen worden, en dat de inrichting er van ter beslissing van den kerkeraad staat. Zijn vele kerken vereenigd, dan kan die inrichting voor die vele kerken saam door de classis, of voor nog meerdere kerken door de synode worden vastgesteld, maar ook in deze classicale en synodale beslissing is het feitelijk de kerkeraad die de inrichting regelt. Vloeit in de tweede plaats voort, dat de Die-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's
![Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 89](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/tractaat-van-de-reformatie-der-kerken/1884/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's