GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ijzer en leem - pagina 13

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ijzer en leem - pagina 13

rede ter inleiding op het gebed voor de eenige hoogeschool hier te lande, die op Gods woord gegrond staat ...

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

11

Zoiuk'o//.y

omdat

biililt'ii,

hun biddeu dat

breiike luuk'ii kou,

tot

lift iiuiyx'lijk

of

/.(jiuk'

elke breuke afbidt als den gruwel der gruwelen. Niet,

het kan wel zus en hot kan ook wel ;oo, maar rechtstreeksche tegenstelling

!

We dan

Bezien

Ijcwcrp dezer zake

God

waiirlijk

nienschc

nietig

en

schiep

naar

en

recht

zijn

d.

w.

voor het

z.

wet eu

wil het

ligt.

De hoofdzake van God

hoe

nauwkeurig,

en

«cherpelijk

Heeren,

aangezicht des

ware

alle

de

tot

M. H., bestaat

hierin, dat

God den mensch naar

omdat

Juist

zij.

opriep

religie,

de mensch nooit iets anders dan een

en

blijve

innigste,

beeld

zijn

geestesgemeenschap,

teederste

moest scherp gewaakt, dat het wezen van een mensch en het wezen

God

van

juist in,

men

op

ligt

wat des menschen

toedicht

iets

gaat in Gods

grens

die

twee op eenigerhaude wijs poogt te vermengen,

die

men Gode

"tzij

zitten

uiteen wierd gehouden. Alle zonde ligt er

streng

altoos als

Er

stoel.

het

al

zij,

of als mensch

dus een absolute grens gesteld, en

is

geschapene vanzelf geteekeud door den

gouden zoom van de eigen maiesteit des Heeren Heeren. Omdat Hij

God

Hij

vrij.

schuduwen

zijn,

de

in

Hij zijn

de Heilige

is

indachtig zou

lijn

te

daarom houdt

is,

schepsel

Wezen van

heeft het vaste

;

Gode

grenzen

God

creatuur onderling schiep. heel anders dau een engel

de vermenging met zijn

— Eu opdat uu de mensch dier scheids-

!

beliefd, die scheidslijn

die

Hij

ook af

tusschen creatuur eu

schiep soorten van wezens.

Een

star

een waterstroom heel anders dan een blik-

semstraal; ijzer anders dan leem. Niet dus door de eenvormigheid van

den chaos, maar door de

rijke

veelvormigheid van het in soorten inge-

deelde leven, loopt Gods weg. Zelfs elke

,zaad zaaiende naar

zijn

aard".

Eu

boom en

elke plant schiep Hij

opdat alzoo elk wezen

aard en elke soort haar bijzondere natuur zou hebben, scheidend

opgetreden;

getrokken;

Vandaar riEn

in

God

scheiding

en

het

mengd

en

heeft

heeft

Hij,

wat

blijven.

eigen

vermengd was, uiteen-

de telkens

herhaalde formule:

scheid lii(j'\

Scheiding tusschen licht en duisternis;

wateren

en wateren; scheiding tusschen de zee

tusschen

droge;

zijn

God de Heere

Hij aan alle ding zijn grens en perk gesteld.

het Scheppingsverhaal

niaukli'

eerst

is

altoos scheiding!

Zelfs

in

mag ongeordend, niets mag er geen vermenging

Niets

den mensch

verzijn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885

Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's

Ijzer en leem - pagina 13

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885

Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's