GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ijzer en leem - pagina 17

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ijzer en leem - pagina 17

rede ter inleiding op het gebed voor de eenige hoogeschool hier te lande, die op Gods woord gegrond staat ...

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

15 en vernien<^t u niet met liem!";

dien

uwe woning"; eu „Dat

er breuke

zij

„Ontvaufft den ketter niet in

tussclien Christus en Belial"

het eindelijk op Pathmos behiisterd wordt:

tot

opdat

volk,

,6a

;

van hen mijn

uit

aan hare zonde geen gemeenschap hebt en hiïnne

gij

plage u niet omvange".

En door:

gaat

zoo

dat

scheiden,

sclieiden

ook door Ijreuke, steeds

Woords tusschen de

het tweesnijdend zwaard des

als

{icosli'lijk,

verdeelingen der ziele en des geestes heensnijdt;

doods

des

halmen

de

gebroken; en

en lichaam en

afmaait

wordt

De macht

den eisch tot scheiding, ook eisch

nog doorgaande van

Wederkomst

de

Souverein

Geloof en Ongeloof

maar elkaar

wat

zijn,

Hij als

Ons het

en

't

:o«r/t',

Dien

hij

vol

WoikIit,

sterkst in de profetie

eisch

stelt

maar even

onder het

God, die beslist in

uw wat

Oude Verljond en

Want

vuur en water, twee zich niet parende

het IJzer saam moogt persen,

alleen te doen,

de

zeer stellig

onder het Nieuwe Testament.

en hoe vast ge

uw God maakt

en toch valt het uiteen.

pleidooi uit de Historie

ons

juist

Wel; dan in het

de

Hij doet,

toch dat het niet kan hechten;

is

is

God de Heere

uitsluitende en vernielende elementen,

Leem ook met

het

Heeren.

des

verscherpt

in

Wedergeboorte-,

Dien eisch houdt

eu

vernieuwt

eerst

niet enkel in

is,

beveelt.

Hij

de

stelt

onzekerheid dus

moet het door breuke gaan.

al

Hij

stelt

in

alle

is

die altoos valsch )rci«^/)(/c« wil

en tegenover dat valsch vermengen

Dien

op het geroep der

en al wat samenhing eens uiteen

het terrein der Heilige Schriftuur

opgeheven.

als,

als de zeis

uiteen worden

ziel

de bokken voor altoos vau de schapen gaan.

en

gebroken,

Op

doorgaan

ze eens kosuilsch

zal

Christus zelf wederkomt,

Bruid,

/^/i/ysi.sf/f,

kan korter

om

zijn.

Ook

in haar

het spoor van de voetstappen

toch

des

Heeren; een spoor, dat ge uiteraard alleen daar constateeren moogt,

waar

ge

krachten. die

heel

duurzaam

En dan ons

scheidingen

Jeruzalem niet in

en

viel

in

kerk

en

wijs ik u, eerst

staat

ontluiking ziet van edeler

op twee scheidingen en breuken,

werelddeel aan hebben gegrepen, en dan op tal van

breuken en

het

in het

Kruis

wat bestond, maar trad

leven juist der beste volken.

Toen

intoog, voegde het zich

de

wereld

al.s

nieuw-scheppend beginsel tegen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885

Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's

Ijzer en leem - pagina 17

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885

Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's