GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1. Complot en revolutie. - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

1. Complot en revolutie. - pagina 29

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZEDELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID.

Dat recht.

Hij

biedt.

En

naar!

er niets

lijkt

Neen, zegt

hij,

27

tot die

weigering had die winkelier

col.strekl (jeeu

hondt winkel, en wie winkelt, moet leveren aan wie geld nn kan het wel zijn, dat die man op moord zon maar dat ;

gissen beteekent niets

in zaken, tegenover

;

een eerzaam

kooper, niay

niemand op vermoedens afgaan. Hoe velen kochten geen dolk met het eerzaamst bedoelen!

wat

niet te zeggen,

En

man

bovendien, die

hoefde aan dien winkelier

met dien dolk doen ging. Tot

hij

vraag

die

zelfs

was de verkooper niet gerechtigd Of op de aUeslen overgebracht! Als men modern is naar het heilig Avondmaal te gaan, natnurlijk, dat is doodelijke zonde. En als de Kerkeraad geweten had, dat de leerlingen van de H.H. Berlage c. s. modem ivaren, zou het wel God geklaagde schande geweest zijn, l^ijaldien de Kerkeraad hun ook maar één attest had durven uitreiken. Maar. dat wist de Kerke.

.

.

raad niet zeker!

Wel had het er al Wel is er niemand Wel zou de heer klemde,

den schijn van! heel Amsterdam, die het anders gelooft.

in

Hogerzeil, als

men

God moeten erkennen:

zelf voor

pink eens in de deur

zijn

„Ja, eigenlijk,

Heere, mijn

God, geloof ik het zelf ook niet anders!"

Maar.

Hun wel

,

is

.

het

.

wel (jevraayd, of ze den Heere Jezus gingen

hebben

botweg

ze

winkelier in attesten

Wilden zonde hun

Hun schien

niet reglementair bewezen.

is

zij

niet

op

vraag gezwegen;

die

hun dan ook

niet

belijden, en

ir.aar dat

mocht de

afvragen.

spreken, dan moest het begaan van zoo doodelijke

vrij gelaten.

die

doodelijke

Christelijke

liefde,

zonde te willen beletten,

maar

in

(»,

het ware mis-

geen geval ware het

j^stlpt

regle-

mentair^ geweest!

Zeg

uw uw

zelf,

eertijds

soms zoo treffelijke Hogerzeil, hoort ge l)ij dit fundament zélf der zedelijkheid niet onder

casuïstisch beweren, het

voeten kraken

?

Een „gedrochtelijke modern weekblad het.

En En

gij

zijt

fictie^\

een

Jammerlijke

uitvlucht,^^

noemde een

Christenleer aar

den band zelf der zedelijke verantwoordelijkheid sneedt ge

zijn fijner

weefsel door!

in

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1886

Abraham Kuyper Collection | 46 Pagina's

1. Complot en revolutie. - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1886

Abraham Kuyper Collection | 46 Pagina's