GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Contra-memorie in zake het Amsterdamsch conflict - pagina 119

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Contra-memorie in zake het Amsterdamsch conflict - pagina 119

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

OPENBAAR SCHRIJVEN.

117

*

oüj iii eeiie dei'gelijke tuchtzaak, als waarin men ons gewikkeld heeft, in eersten aanleg nitsjDuaak te doen, achten wij in hoogeii Wij hebben voor onzen tvvijtel de volgende graad bedenkelijk.

gronden.

,

van het A. II. vestigt wel bij de Synode de hoogste wetgevende, rechtsprekende en bestnrende macht, doch onder Art. 01

de verschillende

waarborgen

in

zondere reglementen vastgesteld.

dat

A. R. en in bijDaar nu, waar de

Synode, door zich onbevoegd de uitspraak in eersten aanleg toe te kennen, aan belanghebbenden eene instantie ontneemt, zulk een waarborg wordt opgeheven, zou dergelijke uitspraak door den rechter als nietig en van onwaarde moeten worden Het komt mitsdien aan op het onderzoek, tec zijde gesteld. in hoever de onderwerpelijke bevoegdheid uit de reglementaire bepalingen kan worden afgeleid. ïn 181 ft waren er enkele Hervormde gemeenten, waarin wel een predikant met de bediening des Woords wa^ belast, maar onder de leden geene geschikte ersonen ter samenstelling van een Kerkeraad werden aangetroffen. Hierin voorzag art. 86 van het A. R. van 1816: „Gemeenten, waar, door gebrek aan stof, geene Kerkeraden bestaan, zijn geplaatst onder het onmiddellijk opzicht van classikale Moderatoren met den Predikant;" overgenomen bij de wijziging van dat Regl. in 1852 met deze woorden (art. 18): „Tn alle gemeenten, waar het personeel daartoe niet ontbreekt, zal een i

Kerkeraad

zijn.

Gemeenten,

die,

door gebrek aan genoeg-

zaam geschikt en gewillig personeel, geen Kerkeraad kunnen hebben, zijn geplaatst onder het toezicht van het Classikaal bestuur, hetwelk met den predikant, of bij vacature met den consulent, doen zal, wat des Kerkeraads is" Van dit artikel bevat gelijk het artikel ook nu nog luidt. van het Regl. voor de Kerkeraden van Juli 1857 de art. 1 „In verbreeding en den weerklank, o. a. in deze woorden gemeenten, waar men, uit hoofde van gebrek aan ge1

:

schikt personeel, niet tot de samenstelling van een

Kerkeraad kan geraken, treedt het om te doen wat des Kerkeraads is."

Classikaal bestuur op,

Valt nu echter voor zulk eene aan geschikt personeel arme gemeente de Synode weg, omdat dan, als het Classicaal bestuur het Provinciaal kerkbestuur zou doet wat des Kerkeraads is moeten doen wat de taak van het Classicaal bestuur is, en voort? de Synode wat de taak is van het Provinciaal bestuur; en ontbreekt derhalve permanent voor zoodanige gemeente bet ,

college,

waarbij

volgens de kerkelijke

reglementen de hoogste

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1886

Abraham Kuyper Collection | 136 Pagina's

Contra-memorie in zake het Amsterdamsch conflict - pagina 119

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1886

Abraham Kuyper Collection | 136 Pagina's