Het dreigend conflict. - pagina 22
20 Ten zevende: Kan dan de Kerkeraad de loetreding tot liet H. Avondmaal door niet-inschrijving in het Lidmatenboek weren ? Ook dal niet, want wie bevestigd is, treedt zonder Antwoord meer tot het H. Avondmaal toe. Zelfs geschiedt de inschrijving :
eerst later.
Kan een ouderling zeggen, dat hij ten achtste op het reglement, niet naar het beruchte artikel, maar op den bodem van Gods Woord te handelen ? En het antwoord luidt nogmaals: Ook dat al evenmin; want dan weigert de predikant u zelfs in zijn kamer te ontvangen. Op heel de lijn blijft dus niet één enkel punt over, waar het een ouderling mogelijk is voor ongeloovige leerlingen den toegang tot het II. Avondmaal te stuiten, zoodra hij op verzoek van den modernen predikant en op grond van het vigeerend reglement ook maar in de kamer is. Wat aan den modernen predikant absolute een macht tot aannemingverleent is zijn pure aanwezigheid, zijn bloote presentie. Wat hij verder zegge of doe, doet niets af en kan den modernen predikant niets schelen. Als hij er maar is, en daar maar staat of op den stoel zit, dan reeds is de moderne predikant volkomen gered. Volgt hieruit dan niet, dat het zijn plicht is weg te blijven, en Of ook
verkiest
eindelijk
:
niet
den modernen predikant het profijt te gunnen van het ééne en éénige dat, vanzelt en zonder meer, aan dien modernen predikant recht en macht geeft om den toegang tot het II. Avondmaal voor zijn onge-
niet aan
loovige leerlingen te
Den
sleutel
het
enkele
feit
van
zijn
ontsluiten?
van het H. Avondmaal levert een ouderling reeds door van zijn aanwezigheid in handen van een loochenaar
Heer! Verreweg de meeste Ouderlingen
te dezer stede wierden dan ook handelen gelijk Dr. Rutgers in 1883 ten opzichte van Dr. Strickers Eanvrage deed, d. w. z. ze gingen niet. Een maatregel die reeds veel vroeger conflicten in het leven zou hebben geroepen, bijaldien er niet nog langen tijd enkele onder de Ouderlingen waren gevonden, die nog altoos de moderne predikanten ter wille waren en op grond van liet vigeerend reglement moderne iets wat ze deden geheel buiten den Kerleerlingen binnenloodsten te
rade,
om
te
;
keraad om. Deze gingen op private uitnoodiging bij zulk een aanneming zitlen en deden er iets of niets; maar het einde, was zoo goed als altoos, dat deze moderne leerlingen, nu er maar een ouderling bij was geweest, toch wierden aangenomen, en straks door hun eigen leeraren bevestigd. Bewijs op de proef, hoe volstrekt machteloos een ouderling is, zoo hij eenmaal de fout begaat van te verschijnen. Want natuurlijk ook deze broeders gingen er wel met de beste bedoelingen heen; maar ze stonden er machteloos; de predikant speelde met hen; en het onzedelijk bedrijf ging met of zonder hun protest toch door. Afgesloten wierd echter ook deze laatste poort waardoor moderne leerlingen in de gemeente indrongen, toen voor korten tijd, de laatste van deze ouderlingen uit den Kerkeraad wegviel, en de moderne predikanten nu niemand meer in het korps Ouderlingen konden vinden,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1886
Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1886
Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's