GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 269

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 269

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

!

;

263

Uw' uitverkoornen

toe wilt voegen mijn' rotssteen noem', En, deelend' in uws volks genoegen. Mij met uw erfdeel blij beroem

Opdat

ik

U

Ps. 106

:

2 en

3.

IL

Opdat

gij

ten

volle

kondet

beerrijpen

met

al

de heiligen,

welke de breedte en lengte en diepte en hoogte zij, en bekennen de liefde van Christus, die de kennis tebovengaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods. Met die woorden wijst ons de apostel op de heerlijke vrucht van de verhooring zijner bede. Als de gemeente Gods opwast in geloof en liefde, wordt haar een steeds klaarder inzicht gegund in het Goddelijk genadeplan, dat voorgenomen en ontworpen

werd

in Christus Jezus.

alleen kan liefde verstaan en erkennen. Zij is geen onbestemd gevoel, waarbij de ziel in het onzekere blijft. Integendeel, waar zij woont, belieft het den Heere door zijn Geest ons in te leiden in het geheim zijner liefde. Zij brengt ons, naar Paulus woord, tot de kennis eener verborgenheid, die alle kennis tebovengaat. Wonderspreukig moge dit den

Liefde

oppervlakkige in de ooren klinken, bij het licht des Geestes hier geen tegenspraak. De hoogverlichte Godsman stelt 7:ich. als 't ware in den geest voor de ondoorgrondelijke diepte der liefde van Christus, meet die met zijn blik en roept met verbazing uit: »o Welk eene diepte, welk eene breedte, welk eene lengte, welk eene hoogte Ik ken, ik zie een dropje, een vonkske van de liefde des Heeren maar ik zie, dat zij onmetelijk, onuitputtelijk, eeuwig en oneindig zijn als God zelf." Paulus staat als 't ware 't Is zooals de vrome Hofacker zegt peinzend en vorschend voor de ontfermende liefde des Heilands, evenals wij somtijds in een stillen zomernacht den prachtigen sterrenhemel aanschouwen. Wy weten, die tallooze lichten, die wij zien, zijn zonnen en wentelende bollen; de melkweg alleen bevat ontelbare werelden, die wij niet van elkander kunnen onderscheiden. Wij weten dat er, veel verder dan onze bekrompen blik kan reiken, nog andere gestarnten en zonnen en zonnestelsels bestaan; onze geest verheft zich in bewondering en aanbidding, en onze lippen fluisteren met heiligen eerbied: «Oneindig groot is de Heer; Almachtig is zijn naam!" Maar wat is de sterrenhemel, wat de geheele zichtbare schepping, vergeleken bij de liefde van Christus ? Hier schiet elke vergelijking tekort; alles wordt er klein, wordt er nietig bij." U die liefde van Christus verkondigen en onder Gods zegen leeren begrijpen, ziedaar geliefden! wat uwe leeraren, van Godsis

!

;

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 269

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's