GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 166

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 166

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

160 schuld, onze blindheid; in ons mistrouwen, ons ongeloof; in zien op onszelven, en het tasten in eigen nevelen. Billijke voorwaarden voorwaar, als wij het daarbij laten moesten, en in eigen miscrediet moesten sluiten. Maar, als de bedeeling der genade ons bekend wordt en overvloedig over ons wordt te overvloediger naarmate op eigen voorwaarden onze toestand hopeloozer stond; o, dan wordt het een onvoorwaardelijk hooren en hopen en hebben. »Ziet naar mij!" zegt de apostel; zulk eene bedeeling der genade Gods is mij gegeven opdat ik die ook aan u zou bekend maken; gij hebt die gehoord, ontvangen, gij weet er van; het is ook uw dank en deel: onvoorwaardelijk! En ook ons, geliefden! zij het zoo, naar het woord van den psalmdichter 't

,

,

Wij zagen,

Voorheen

't

geen onz' ooren

slechts

mochten hooren. (Ps.

48

:

3.)

naar mij!" Paulus is die genade gegeven (gelijk hg ook aan de heidenen bekend wil maken); hem »den allerminste van al de heiligen." (Efez. 3 8) ja, » den voornaamste der zondaren" (1 Tim. 1 15). En toch, daarop zou de apostel zich niet vermeten hebben, om het aanbod van vrije genade ook onder de heidenen te brengen en met lof te zegenen indien hij niet van den Heere ontvangen had, gelijk hij vervolgt in vs. 3: s>dat Hij mij door openbaring heeft bekend gemaakt »Ziet

die

:

:

,

;

deze verborgenheid." genadig

welbehagen

,

het

is

't

Is

Gods raad,

zijn evangelie

,

wil, zijn zijn dienst

zijn

zijn

.

het is zijn lust, zijne winst, zijn kroon. Wonderlijk mag dit heeten, gelijk het is; maar toch, het is zoo. Paulus noemt het een mysterie, eene verborgenheid, dat is, eene werkelijkheid, die ons te wonderlijk is; wij kunnen er niet bij juist (Ps. 139 6); maar die toch waarlijk en waarachtig is troost;

:

,

omdat ze uit God en bij God is. Een mysterie, eene verborgenheid, ja, is Gods raad en daad, in al zijn weg en werk. Ook zijn raadsbesluit der verlossing. Ook de gangen zijner liefde. Ook het werk zijner genade. Ook de naamgeving zijner kinderen. Ook het roepen bij name. Ook het zegenen van doodschuldigen met licht en vrede. Ook het toebrengen der heidenen. Paulus heeft in allen deele van dit mysterie Gods eene openbaring ontvangen. Ook, dat het heil den heidenen zou verkondigd worden. Dit moet hij hun nog eens instantelijk her-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 166

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's