Het keerpunt in de jongste geschiedenis van kerk en staat - pagina 97
de eerste bladzijde der tweede afscheiding
HET PLAN DE CAMPAGNE. Maar zouden
79
neen, als die jongelieden reeds vooraf belijden wilden, dat ze belijden ze zichzelven voor geloovigen verklaarden, vóórdat ze als ge-
als
;
loovigen kerkelijk erkend werden; als ze met één woord juist hetzelfde deden,
ofschoon in een anderen vorm, wat de Modernen
zouden
een
zij
om
ontvangen,
attest
geloof te gaan afleggen
gewild hadden, dan
altijd
van hun
elders belijdenis
christelijk
Niets dus, dan het kerkrechtelijk beginsel van het
!
Modernisme, en dat in den naam van „Gereformeerd" Kerkrecht Opzieners der gemeente
niet
En
ten
slotte
ter heilige tafel
in mijn huis!"
—
Doch
hier is het geheel
ben getrouw, en dus moet gy mij voor getrouw houden.
ik
:
Alsof de
gezegd hadt: „als gijlieden oordeelt dat ik
den Heere getrouw ben, zoo kom eenige beginsel
moeten oordeelen, wie
zelve
niet
mogen gaan! Alsof Lydia
!
de geheele gemeente niets dan eene verzameling, die
wordt
doet denken aan de morgen-wekkers, waarvan de een den ander, doch de een
nog
dan de ander, toeroept
luider
En het gy Op die
:
ik
ben trouw,
achterwege, tenzij uit den
blijft
manier
ben trouw, ik ben trouw
mond van
!
eene gevleide schare.
geene kerk, geen samenkomst, geen bestuur meer
er
is
ik
Geene kerk: want mag elke Kerkeraad eene
belijdenis als
hoofd-
zaak formuleeren, dan verkrijgt men eene onafzienbare menigte van
belijde-
mogelijk.
nissen.
Geene samenkomst
want eene vergadering waarin
:
ieder het recht
heeft zichzelven als rechthebbende te introduceeren, heeft geen grenzen,
in ieders eigene opinie, en dus volstrekt geene grenzen.
personeel
het
En
wat
als
men van
Is
het
zelfs
heid
die
niet
en reeds daarom zou het toekomstig
verandert noodwendig,
Bestuur den maatstaf van
wel
het
dan
Geen bestuur : want
tegenwoordig Bestuur vernietigen kunnen.
bijzaken hoofdzaken
maakt
?
overeentebrengen met de eischen, ik zeg niet der wijs-
overvraagt, en dus van geen jongeling de ervaring van een
grijsaard vordert,
maar
der „gereformeerde" beginselen, dat
men
een oprecht
en hartelijk geloof in den Heere Jezus Christus als onzen eenigen en alge-
noegzamen Zaligmaker
als
aan den Avondmaalsdisch
Hoe
dit
zij,
voorwaarde
tot
gemeenschapsoefening met
stelt?
zouden de drijvers thans inderdaad de breuk aandurven?
stonden aanvankelijk slechts tegenover „lammerkens''.
Niemand
begrijpelijkerwijs
heeft
haast
elke
nooit het kerkelijk gezag voor zichzelven ingeroepen.
ook mishandeld,
Predikanten verzet.
On-
Predikant met zich laten kegelen, en,
Eerst toen de eigendom der gemeente ernstig in gevaar
ambt
Zij
der Predi-
kanten scheen door de dienstweigering dier Ouderlingen erg bezwaard.
hoe
Hem
Zouden
zich niet hebben
zij
ook
moeten wenden
in
kwam, hebben
zich
de kwestie der erkenning van hun
tot
de bevoegde macht?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887
Abraham Kuyper Collection | 436 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887
Abraham Kuyper Collection | 436 Pagina's