GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 607

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 607

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

!

601

De

Heilige Israels is ook een ij v e r i g God. »Ik, Jehova, ben een ijverig, een jaloersch God;" zijn ijvergloed wil vernietigen, wat zijne bruidskerk schendt en verkracht. Daarom haast Hy, om zijn Woord te doen. 2.

uw

God,

Merkt nog op

dat de fleere barmhartig is over zijn volk. aanraakt, raakt zyn oogappel aan. Hij staat op, om het te redden door gerichten. Roept de kerk: »Heere, haast tot mijne hulpe," dan is de Heere vaardig om zyn Woord te doen en antwoordt, eer ze nog het roepen heeft volbracht. Èn om zijne heiligheid, èn om zijn ijver, èn om zijne barmhartigheden, dus wordt Gods Woord haastig volbracht. 3.

Die

:

dat

U

h.

des

De

r e

d e n dezer zaak vloeit verder uit de

Woord

werking

s.

Het Woord Gods heeft een overtuigende kracht. Het is geen letter, maar een doodend Woord. Het leeft. Nooit keert het ledig weder het verteedert of — verhardt het wordt een doode

;

reuke ten leven of

Zóo aangrypend

is

;

ten doode. alle

Woord, dat

uit

den mond Gods

uit-

het slechts weerstaan kan worden door inspanning van den boozen wil door vastzetting in de zonde door tehulproeping van den Satan. Het Woord dwingt geloove af. Die zich laat gezeggen en het Woord met zachtmoedigheid ontvangt, dien bereidt het heil en brengt het zaligheid aan; die zich er tegen kant, dien verstokt het. Zoo doet het Woord Gods den ongeloovige en ongezeggelijke snellijk rijpen voor het oordeel, en vloeit het voort uit de werking des Woords zelve, dat het haastig volbracht. gaat,

dat

;

;

wordt ni.

Ernstige prediking! Gemeente van Jezus Christus de amandelu heden getoond, zegt ook u aan De Heere is wakker om zijn Woord te doen. Deze prediking is dreigend tegenover een afhoereerend Juda; een afhoereerend hart Maar voor den oprechte maar voor zijne gemeente, die zich van ganscher harte tot den Heere bekeert, een Evangelie, overryk in liefelijke vertroosting, en zelfs wendt ze zich tot de haar Bondsgod verzakende, versmadende en tartende kerk nog allereerst als een Evangelie der teederste ontfermingen. Jeremia plaatst zich als prediker midden in het verbond der genade, dat Jehova sloot met zijn volk. !

roede,

:

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 607

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's