GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 655

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 655

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

649 u zeggen: »Lang heb ik den Heere wedei'staan maar daar was een oogenblik, dat Hij mij te machtig werd. Ik ben gevonden van Hem, dien ik niet zocht. In het kruis zag ik mijn oordeel, maar ook mijne vrijspraak." Toen koning Clovis het lijden des Heeren door bisschop Remigius hoorde verhalen, spi'ak hij: »Als ik er met mijne Franken bij geweest ware, ik had welhaast dien goddeloozen Deze vorst toonde geene zelfhoop den kop verbroken" kennis te bezitten. Die door 's Heeren Geest is ontdekt aan zichzelven, zegt: >Ik heb den fleere mede den bitteren kruiskelk ingeschonken; mijne zonden waren de gal, die daarin gedruppeld was." Onze eerste ouders hadden het vergif der zonde ingedronken en uit dien bitteren wortel brengen we nog dagelijks gal en alsem ;

voort.

Hemel en aarde was door de zonde gescheiden; daarom Jezus tusschen beide hangen. Daar hangt Hij naakt;

moest

hoe vertoont zijn lichaam de bloedige striemen van de geeselslagen; welk eene schande wordt daardoor den Heere der heerlijkheid aangedaan! Maar dit geschiedt, opdat zijne Kerk nimmermeer te schande zou kunnen worden. Onze handen en voeten hebben gezondigd daarom werden die des Heeren door;

stoken.

Wij hebben de zwaarste straf verdiend; daarom is Christus aan het kruis genageld. Slaven der zonde zijn wij geworden daarom moest de Heere ;

de slavenstraf ondergaan. Er is wel reden, om ons niet te verheifen boven degenen, die den Heere zulk eene smaadheid hebben aangedaan, maar veelmeer te weenen over onze zonden.

Welk eene liefde betoont hier de Heere Jezus » Nauwelijks," zegt de apostel Paulus, »zal iemand voor een rechtvaardige sterven; maar Christus is te zijner tijd voor de goddeloozen gestorven." Hij laat zijn bloed vlieten ook voor hen, die Hem aan het hout nagelden. Niet voor kleine, maar voor de afschuwelijkste, gruwelijkste zonden heeft de Heere voldaan. Is dit geene roepstem voor Gods volk tot wederliefde ? Wie heeft zich niet over zijne liefdeloosheid, hardheid, traagheid in het !

benaarstigen

te

schamen,

als

hij

een blik

mag

slaan op het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 655

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's