GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 266

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 266

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

260 Efeze 3

:

14-19.

Om

deze oorzaak buig ik mijne knieën tot den Vader onzes Heeren Jezus Christus, Uit wien al het geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt, Opdat hij u geve, naar den rijkdom zijner heerlijkheid, met kracht versterkt te worden door zijnen Geest in den inwendi-

gen mensch. Opdat Christus door het geloof in uwe harten wone, en gij in de liefde geworteld en gegrond zijt. Opdat gij ten volle kondet begrijpen met al de heiligen, welke de breedte en lengte en diepte en hoogte zij. En bekennen de liefde van Christus, die de kennis tebovengaat, opdat gij vervuld wordt tot al de volheid Gods.

Wg

bepalen uwe aandacht 1. bg den rijken inhoud van deze bede en 2. bij de heerlijke vrucht van hare verhooring. De Heei'e moge zegenend op ons neerzien. I.

woord, eenmaal door den Heere omtrent Saulus van Tarsen tot Ananias gesproken komt ons voor den geest, als we gereed staan uwe aandacht te bepalen bij den voorgelezen tekst. Paulus, de apostel van Jezus Christus door Zie hij bidt den wille Gods. Hij bidt in den kerker te Rome op gebogen knieën en met opgeheven handen tot den God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, uit wien al het geslacht in den hemel en op de aarde genoemd wordt en dien het behaagd heeft aan zijn heiligen apostel de verborgenheid aangaande de roeping, ook der heidenen, tot dit geslacht te openbaren. Hij worstelt voor den troon der genade, o, Dat alle herders zyn voorbeeld volgden vast overtuigd, dat de Heere door zgn zegen het zaad, dat Neen, zijn trouwe dienaren uitstrooien, vruchtbaar moet maken hij vraagt niet om loslating uit de gevangenis, om bevrijHoe natuurlijk en betamelijk ding van knellende banden. dit ook zou geweest zijn, Paulus is gansch belangeloos en ziet in zijne verdrukkingen het bewijs, dat hij waarlijk van den Heere in de bediening gesteld is. Thans denkt hij niet aan zichzelven en aan zijn lijden, maar aan de heiligen, die te Efeze zijn en aan de geloovigen in Jezus Christus. Op het hoogste bedacht bidt hij voor hen om een tweede genade, die zij door hunne godzaligheid niet kunnen verdienen, maar die hun van boven gegeven moet worden. Al was hun geloof 15) in den Heere Jezus en hunne liefde tot al de heiligen (Op. 1 openbaar, toch moesten zij daarin voortgaan. De hoogste volmaaktheid toch der geloovigen in dit leven bestaat in het wassen en toenemen. En zulks geschiedt alleen dan, als zij door de Zie

hij

bidt! Dit

,

,

!

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 266

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's