GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 117

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 117

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

111

komt

er geen gebed uit onzen boezem, waarin zicb onze behoefte aan genade en schuld vergiffenis uitspreekt. De schatten en gaven van den verhoogden Christus worden dan door ons, als gansch ontbloot, nog niet in ernst, in aanhouding, met geween en smeeking, begeerd. De Geest der genade en der gebeden leert bidden, én smeeken, én worstelen en in dit alles aanhouden. De dagen tusschen Christus' hemelvaart en de beloofde uitstorting des Heiligen Geestes waren voor 's Heilands discipelen dagen van gebed en smeeking. In dit heilig werk was men eendrachtig zonder twisting, wie de meeste zou zijn. Eu niet minder waren ze volhardende, hielden ze sterk aan in het gebed. Men zie Hand 1 14. de Geest in de harten is dan is het bidden hoe o, Als zwaar anders, niet alleen een gemakkelijk, zielverheffend en hartversterkend, maar ook een God verheerlijkend werk. 3>Het gebed is het voornaamste stuk der dankbaarheid, hetwelk God van ons vordert, en God wil zijne genade en den Heiligen Geest alleen dien geven, die Hem met hartelijke zuchten zonder ophouden daarom bidden en daarvoor danken." Catech. Zond. 45. Bij dit bidden en smeeken vergaten de discipelen het loven en danken niet; immers, zij waren allen tijd in den tempel lovende en dankende God (Luk. 24 53). Christus was hun schat, hun door God den Vader geschonken onuitsprekelijke gave. Het hemelleven, bestaande in eeuwig den drieëenigen God te prijzen en te verheerlijken, werd zoo al meer door hen :

,

,

:

begonnen.

Bidden en danken worden op de school van Jezus niet gescheiden en hoewel ieder kind van God zichzelf zal moeten verfoeien in stof en asch wegens de zonde van ondankbaarheid, kent hij toch ook oogenblikken, dat zijn hart smelt als was onder de goedertierenheden zijns Gods en dat het lofen dankoffer by hem wordt ontstoken door den Geest der genade. Vraagt gij, mijne hoorders hoe het gebed plaats had by de discipelen dan antwoorden wij Het had plaats in den van Jezus, dat is op zijn last, op zijne vrijvergunning, en dat met het oog op zijne verdiensten, op zyn Middelaars-arbeid. Christus verzekerde den zynen 's Vaders verhooring op het gebed, opgezonden in zyn ,

,

,

naam

:

naam. Buiten den weg in Christus en door zijn werk als dat van den barmhartigen Hoogepriester ontsloten, blijven onze gebeonverhoord. den geen gebeden in geest en waarheid ,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 117

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's