GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 389

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 389

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

383 o Ziet eens wat eigenlijk het werk van den H e e r e Christus is; Psalm 146: »De Heere maakt de gevangenen los." Jesaja 61: »HLj heeft Mij gezonden, om den ,

,

gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis." Psalm 107: sDie in duisternisse en de schaduwe des doods zaten, gebonden met verdrukking en ijzer, omdat zij wederspannig waren geweest tegen Gods geboden en den raad des AUerhoogsten onwaardiglijk verworpen had-

waarom

Hij hun het hart door zwarigheid vernederd gestruikeld en er was geen helper. Doch roepende tot den Heere in de benauwdheid, die zij hadden, verloste Hij hen uit hunne angsten. Hij voerde hen uit de duisternis en de schaduwe des doods, en Hij brak hunne banden. Laat hen voor den Heere zijne goedertierenheid loven, en zijne wonderwerken voor de kinderen der menschen. Want Hij heeft de koperen deuren gebroken, en de ijzeren grendelen in stukken gehouwen," o Mocht die v r ij h e i d van God niet te dienen, u, o medezondaar, eens recht tot banden en tot een gevangenis worden. Mochten we d i t als onze gevangenis kennen, dat wij door de zonde ons den weg tot Gods gemeenschap hebben toegesloten, opdat we het verstaan mochten, dat waar Christus komt met zijn bloed en gerechtigheid tot onze ziele door zijn Woord en Geest, die koperen deuren eerst recht verbroken worden. Als de zonde begint gekend te worden bij het licht van Gods deugden; als wij God noodig krijgen, maar zien, hoe wij door de zonde Hem missen; als wij onze ellende leeren kennen dan is dat een gevangenis der ziel. o, Alle gij gevangenen mocht ge zien op de aangebrachte zoenverdienste en gerechtigheid van Christus dat zijn de wateren, waartoe de Heere u noodigt. Hij heeft de gevangenis gevankelijk gevoerd Hij heeft gaven genomen om uit te deelen onder de menschen; ja, ook de wederhoorigen om bij Hem te wonen. Welzalig, wie uit die banden met den dichter van Psalm 116 mag leeren zuchten: »Och Heere! bevrijd mijne ziel." Dat is beter deel dan dat van Moab, van wien gezegd wordt:

den,

heeft;

zijn

zij

,

,

,

,

!

;

;

»Hij

Wat

heeft niet gewandeld in gevangenis." is

smaak

daarom met Moab het geval ? in hem gebleven, en

veranderd. Want

Daarom

is zijn

zyn reuk niet

dat men den wijn wij hebben gezien op zijn droesem liet liggen, en hem niet van vat in vat overdeed, juist opdat die wijn behouden zou zijn eigenaardigen smaak en geur, ja daarin gescherpt zou worden. En zoo is het nu ook met Moab, van zijne jeugd aan, van den tijd aan, dat hij dat land in bezit kreeg. Zijn smaak is in hem gebleven zijne genegenheden zijn nog op hetzelfde gestillekens

;

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 389

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's