GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 666

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 666

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

;

!

660 hooge gedachten van onszelven hebben, en te geringe van genade. Dat stugge gemoed van Thomas, dat, in de verslagenheid, die over allen gekomen was, niet het minst diep verslagen was en zich teruggetrokken had in de donkerste hoeken van moedeloosheid en troosteloosheid, en van geene vertroosting wilde hooren, en eigenwillige eischen stelde wat werd die dorre ziel tot een gewaterden hof, toen die o ngeloovigheid in zyn harte door genade gebroken werd, en de Heere zich over dien discipel ontfermde, die diep zat in schaduwen des doods, en wien wel toegeroepen werd: »Maak u op, word verlicht," maar die antwoordde: s>Voor mij geen licht." Wat werd dat gemoed t e e d e r, toen de Heere de hardigWat schoot het geloove vonken uit, toen heid genas de Heere de duisternissen der ongeloovigheid wegvaagde Wat was de verootmoediging diep, toen de Heere de hoogten Wie had ooit uit discipelenvan eigenwilligheid vernederde te

Gods

!

!

!

een belijdenisse gehoord, als waarmede Thomas thans voor den Heere komt: »Mijn Heere en mijn God!" woorden want zijne verbrokenheid laat geene veelheid van woorden toe. Maar nu ook, bij de ontdekking aan zijn verkeerden en eigenwilligen weg, zulk een diep gevoel van de genade des Heeren over hem Hij was toch waardig geweest, te blijven steken in de duisternissen, die hijzelf over zijne ziel gebracht had. En daarbij zulk een innig zich werpen van zijne ziel op haar Redder, en een aankleven aan Hem. En voorts zulk een ruim gezicht op de Goddelijke natuur van Hem, die alles had geweten, eer nog een woord op zijne tong was, en die door diezelfde Goddelijke kracht, waardoor Hij was opgestaan uit de dooden, hem ook had gered uit den

mond zulk

Weinige

;

!

kuil.

Zingen we nu met elkander Ps. 107

God

:

4.

bracht, na tegenheden,

Hen weer op 't rechte pad, En richtte hunne schreden Naar een gewenschte stad. Laat zulken voor den Heer Zijn milde gunstbewijzen

Zijn

Voor

't

wondren

,

Hem

ter eer.

gansche menschdom prijzen

Wij, menschen, maken vaak zulke verkeerde toepassingen. Soms denken wy maar spoedig van sommige toestanden, dat ze niet met genade bestaanbaar zijn. Dan zouden wij wel

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 666

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's