GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 165

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 165

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

!

159

En zoo kon hij hen dan ook nog zegenen, en voor hen bidden en danken, terwijl hij om hunnentwil in den kerker lag. Niet alleen een gevangene toch o m de heidenen, maar voor de heidenen, noemt hij zich. En hij maakt er nog een lof van voor den Heere, en een roem voor den troon der genade, dat hij zijne knieën voor Hem buigen mag, om den rijkdom der heerlijkheid Gods over hen af te smeeken. (Efez. 3 VS

14-21).

j>Ziet

naar mij",

Wel mag

o,

dit

Gideons-woord door den

lof des

apostels ook tot ons komen Zooveel banden, en zoo'n bidder Zoo geslagen en zoo Zulke banden, en zulk eene voorbede zalig zegenende! o. Dat het ons tot beschaming zij voor alle vermoeidheid en onwil, die zelfs om onze liefsten het hart bezwaart, als wij om hunnentwil in lijden zijn; laat staan dan om der !

!

,

wil. Maar dan ook tot verootmoediging, dat wij » heidenen" de liefde Christi daarin zoo gedurig beleedigd hebben. Maar dan ook, door Gods genade, tot vervrij moediging en vertroosting, dat de Heere machtig en getrouw is, om ook ons een geduldig en zoekend en zegenend hart te scheppen en den lof te doen ryzen uit banden; en dankzegging te doen opdragen voor den troon als wij om anderer wil verwaardigd zyn moeite en banden te dragen! ;

,

»Ziet

naar

Immers

mij!"

genade Gods,

toch,

die mij aan u

die

»

bedeeling der

gegeven

is" (gelijk de

apostel zijn zegengroet uit de gevangenis noemt, vs. 2) is om der heidenen wil, maar ook voor de heidenen. En daarom hebt." zegt hg er van :»Indien gij Niet, alsof hot twyfelachtig was, dat zij daarvan gehoord hadden. Wij, naar ons taaieigen, zouden dit woord allicht zoo verstaan, alsof het stond tusschen ja en neen, misschien wel of misschien ook niet. Maar in de grondtaal duidt een voegwoord van voorwaarde (gelijk hier: »i n d i e n") meer in verband met eene gegeven werkelijkheid, gelijk die in de aantoonende wijs van het werkwoord wordt aangegeven (zooals op deze plaats gij hebt) eene verhoogde werkelijkheid aan, voorwerpelijk, dat het zoo is; en toepasselijk, dat het by u zoo is. En dus wil de apostel hier zeggen: ik heb u die bedeeling der genade Gods doen hooren, gelijk ik

maar gehoord

gehoord

u die ook nu verkondig; en gy hebt die gehoord, gelijk ook nu mijn bede is, dat gij die hooren moogt, en uwe ziel er in getroost en verkwikt moge worden. ze

Onvoorwaardelijk! üch, als er voorwaarden zijn, dan zijn in onze bij ons die van nature als de heidenen zijn ,

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 165

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's