GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De vleeschwording des woords - pagina 84

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vleeschwording des woords - pagina 84

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

:

THEOLOGEN VAN VOOllHEEN EN THANS.

24

insgelijks beroept, zegt in zijn Syntagme theolog. L. VI.

27,

c.

col.

1165

omgekeerd:

juist

oorzaak van de Vleeschwording was eerst de val van

van den menscli. en

Adam Want

bewerkende

//De

tweeërlei.

Voor-

en de daaruit gevolgde ellende

Adam niet gevallen

indien

ware

door zijn val niet in zoo schrikkelijke ellende

wij

zon

waren verzonken,

Zoon van God

de

het

niet in

vleesch zijn gekomen."

De

beroepen kan

recht,

CJirisfelijke Institutie,

"Sonde

de

«Niet

:

met

zich, althans

dan nog Bucunm,

schijn

van

die in zijn

locus 10 vr. 3, de quaestie stelt

mensche Christo van doen gehadt hebbeu

gherechtigheyt

woordt

is

middelaar,

een

tot

men

eenige op wien

soo

hy

ware blyven

oorspronckelicke

de

in

staen ?"

om met God weder

,

en hierop ant-

versoent te worden,

ende van zonde ghenesen (welck hy noch niet beghaen had),

maer door wien hy, soo langh hy

wilde, in de

ghenade Gods sonde behouden ende van zonde bewaert werden. der

My

Toch

Want

de spreiicke Christi

is

altydt waer, son-

en vermeught gy niets. Joh. 15 is

dit

ook

bij

Bucanus

niets

:

dan

5." schijn,

daar

volstrekt niet zegt, dat de Christus alsdan „vleesch

hij

zou (jeworden zijn"

,

maar

alleen

dat de Zoon van God,

ook buiten de zonde om, ons ten Middelaar zou wezen. Osiander en Socijn zijn en blijven uit de dagen der

Hervorming dus

de

aan

denkbeeld opzettelijk ingang zochten

dit verkeerde

te verschaffen, terwijl

men kan

zeggen,

eenige

en

eigenlijke ketters, die

onze gereformeerde godgeleerden,

eenparig,

steeds en onwrikbaar dit

zonderling voorgeven hebben verworpen en veroordeeld.

Reeds

Calvijn

schreef er in zijn histitutie L.

II,

c.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's

De vleeschwording des woords - pagina 84

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's