GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 606

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 606

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

600

naam in verachting gebracht door geweldenary en verdrukking lammeren van volkeren verbitterd tot toorn hoort in den moord van Bantam de stemme des profeten te doen. de Heere is vaardig om zijn zijn niet de trillinEn slaat opnieuw uw vaderland gade gen van het nog besloten vuur der felste revolutie merkbaar in geheele kringen, die, van God vervreemd en geleerd otn de liefde Christi te bespotten, alle gezag en Christendeugd haten; en voorspellen ze niet aan het onbekeerlijk Nederland eene uitbarsting van gruwelen, die wel eens haastig kon worden lijken

;

Woord ;

volbracht?

overvloedig predikt de ervaring allen, die Hoe dit zij maar met opmerking leven omtrent het grootc en het kleine,

de waarheid der prediking, die heden ons tegenklinkt uit het visioen

van

Jeremia

:

Gods Woord wordt haastig

volbracht. II.

waarheid

van ons tekstwoord vonden we alzoo trefLaat ons nu de reden uitvorschen, waarom de Heere haastig is om zijn Woord te doen. Ons dunkt: de reden dezer zaak is tweeërlei: deels Gods natuur; deels in de werking des ligt ze in

De

fend

gestaafd.

Goddelijken Woord s. Uit Gods natuur vloeit voort, dat zijn Woord a. snellijk volbracht wordt; ge zult het toestemmen, er in komt, dat God de heilige God is; dat Heere een yverig God is; dat God barmhartig

ge

als

de is

over

zijn volk.

wordt als 't ware been doorbroken door zijne heiligheid, die vlamt tegen de zonde. Al de energie des Goddelijken Wezens wil de zonde vernietigen en zich op den zondaar wreken. Wraakeischende gerechtigheid is de Heilige God. » Hoe lang zal Ik u nog verdragen?" vraagt zijn gekrenkte majesteit. De zielen der martelaren onder den altaar snakten naar rechtsherstel door Goddelyke wrake wegens huu gruwelijk vergoten bloed; hoeveel temeer dan de driemaal Heilige zelf, een Wreker, zeer grimmig. die genoemd wordt De heiligheid des Heeren roept om gerichten, waarin ze doorblinkt, en deze deugd Gods verklaart de noodzakelijkheid van het snelle komen van zijn Woord der bedreiging. 1.

De lankmoedigheid des Heeren

grensd

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 606

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's