GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 270

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 270

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

264 doen hebben. De nood is hun opgelegd. Wee hen, door het Evangelie niet verkondigen dien onnaspeurlijken rijkdom van Christus, om allen te verlichten, dat zij mogen verstaan, welke de gemeenschap der verborgenheid zij, die van alle eeuwen verborgen is geweest in God, welke alle dingen geschapen heeft door Jezus Christus. Opdat nu door de gemeente bekendgemaakt worde, aan de overheden en de machten in den hemel de veelvuldige wijsheid Gods, naar het voornemen, dat Hij gemaakt heeft in Christus Jezus onzen Heere, in denwelken wij hebben de vrijmoedigheid en den toegang met vertrouwen, door het geloof aan Hem.

wege als

te

zg

Naarmate uwe leeraren zelven bij het licht des Geestes dieper worden ingeleid in dat heiligdom, zullen zij gevoelen, dat de liefde van Christus de kennis tebovengaat. Ja, als zy vervuld mogen worden tot al de volheid Gods, zoodat het hun aan geen geestelijke gave ontbreekt tot volmaking van hunne bediening, zullen zij door die liefde geen einde zien. Welk eene breedte! zij is niet te omvatten; zoover het Oosten is van het Westen, zoover doet Hij onze overtredingen van ons. Welk eene lengte! zij is niet te meten; de liefde van Christus vergaat

den

nimmermeer en dien Welk eene diepte

einde.

zichzelven

vernietigd,

de

!

Hij liefheeft, heeft Hij lief tot zij is niet te peilen Hy heeft ;

gestaltenis eens dienstknechts aan-

en is den menschen gelijk geworden. En gedaante gevonden als een mensch, heeft Hij zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zynde tot den dood, ja den dood des kruises. Welk eene hoogte! zij is niet te bereiken; als Hy opgevaren is, heeft Hij de gevangenis gevangen genomen, en heeft den menschen gaven gegeven, ja ook den wederhoorigen om bij Hem te wonen. De heiligen, die van deze breedte en lengte en di-epte en hoogte iets gevoelen en begrijpen, vragen nimmer: »Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard?" zonder er aanstonds op te antwoorden: »Ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, noch hoogte, noch diepte, noch eenig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus onzen Heere." Zoo kan het niet anders of bij leeraren, die zelf deze liefde bekennen en zulke ervaringen, uitzichten en verwachtingen mogen bespreken, valt het schepsel weg. En als het hun om God en zijn eere te doen is bij de prediking van dit liefelijk en zielzaligend Evangelie, zal het hun schier aan woorden ontbreken om den lof te verkondigen

genomen hebbende,

in

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 270

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's