GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 583

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 583

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

577

van Satan gebruik van te maken, op het luisterbevestigd worden, als de engelen tot Hem komen en Hem dienen. Hij stelt tegen dit listig gebruikte wapen een ander wapen uit hetzelfde arsenaal van Gods Woord over, door Satan te antwoorden: »Er is wederom geschreven: Gij zult den Heere, uwen God, niet verzoeken." Treffend toegepast is hier dit woord in den mond van den Zone Gods. Had Hij toch Satan gehoorzaamd. Hij had door de zonde van ongehoorzaamheid den Vader verzocht tot het kwade, om Hem namelijk in den weg van ongehoorzaamheid van den dood, dien Hij zichzelf aandeed, te redden. En daar God niet kan verzocht worden met het kwade en alzoo Hem niet had kunnen verlossen, had Hij zichzelf voor eeuwig in den dood gegeven, om alzoo Gods eeuwigen raad te vernietigen. God zou dus in strijd wil gehandeld hebben door Hem met zijn te verlossen en in strijd met zijn verborgen wil, door Hem in den dood over te geven, waardoor de raad der verlossing voor eeuwig verijdeld was. Ja, waar de Heere Jezus, als de Zone Gods zelf God, mede den raad des Vaders tot verlossing heeft vastgesteld, tot welks volvoering Hij mensch geworden om zich in den dood te geven, zou Hij door tegen dien is ter

wille

rijkst

geopenbaarden

,

,

raad

Gods

in

te sterven, zichzelf als

Iramanuel hebben ver-

nietigd en als Middelaar hebben opgehouden te bestaan. Hoe dieptreffend is dus dit door den Heere Jezus aangehaalde woord Gods in zijn mond, waarin het geheel éenige beteekenis krijgt. Maar toch past het ook op onze lippen bij elke

verzoeking door Satan, tot verzoeking van den Heere God. Al kan God niet verzocht worden met het kwade (Jak. 1 13), wg kunnen door ons kwaad God wel verzoeken, door tegen Gods uitdrukkelijk geopenbaarden wil te handelen, steunende op de beloften en toezeggingen Gods. Als wij, op Gods genade, barmhartigheid en getrouwheid bouwende, tegen Hem zondigen, denkende: »God zal mij zeker als zijn kind die zonde vergeven," dan miskennen wij zijne heiligheid, rechtvaardigheid en waarachtigheid, ja spotten met alle deugden Gods. :

Als

wij

oös

leven

moedwillig

in

gevaar brengen, of tegen

Gods ordinantiën openlijk ons verzetten, verwachtende, dat God ons toch wel zal bewaren en zal zegenen, wij bespotten Gods lankmoedigheid, wijsheid, macht en trouw; wij verachten zgne waarheid en rechtvaardigheid; wij verzoeken den Heere, die niet een zijner volmaaktheden schenden kan. Ook allen, die in het verborgen kwaad doen, denkende: »De Heere ziet het niet, de God Jacobs merkt het niet," miskennen zijne alwetendheid en bespotten zijne rechtvaardigheid. Maar ook allen, die

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 583

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's