Het keerpunt in de jongste geschiedenis van kerk en staat - pagina 418
de eerste bladzijde der tweede afscheiding
DE ONDERNOMEN VELDTOCHT.
400 beschouwde
zich
den gebleven vertegenwoordiger en bestuurder van de
als
Wie
Nederduitsche Hervormde Gemeente.
met dien Kerkeraad mede-
niet
dingen, die plaatsten zichzelven buiten die Gemeente, die scheidden zichzelven
van haar, van de Kerk
N
»Tevoren was Wijkpredikant in de Wijken
:
De Kerkeraad
Dr. G. J. Vos Az.
Wijk
Zooals een zich noemend Professor schreef aan
af.
eene mijner Wijkzusters
heeft echter in diens plaats
der Gemeente, die, zich van de
leden
U
Kuyper en voor Wijk
Dr. A.
Kerk
benoemd voor
Er
Ds. P. van Son.
aan de
niet schaart
wanneer
zijde dergenen, die zich tegen
Is deze eisch uit »de souvereiniteit der
van het eigen
afgescheiden
zijn
omdat
afsnijders,
erkend
toch w.
d.
z.
ongehoorzaam
wij
wat
sedert
wij
zijn
aan
4 Januari
het Classicaal Bestuur,
zij,
Hoe
?
dit
.
.
.
op
bleven
de
wij zijn
zelf-
geestelijk gebied deden,
tot het Heilig
die dit voorrecht vóór dien
wij die
Desniettegenstaande wordt
?
1886
zij,
doende wat des Kerkeraads
namens deze vergadering werden toegelaten nen evenals
te
in dezen zich
den Kerkeraad verzetten."
getrouw bleven aan onzen eed,
wij die
;
vreemd
Gemeente," of uit de souvereiniteit
of uit dolligheid voortgevloeid
ik,
ook
gelijk ik hoop,
zij,
niet
dan aan de Wijkvereeniging
geacht, dat ik uitdrukkelijk verklare alleen blijven contribueeren,
echter
zijn
afscheidende, met de besluiten
van den Kerkeraad geen rekening houden. Daarom worde het
kunnen
N en U
Allen die
is.
Avondmaal, kun-
datum ontvingen,
in
de dolende
Gemeente het Avondmaal ontvangen. Daartoe
werden
matenboeken schreven
immers
zijn
allen
zoogenaamde Duplicaten
die
in onze,
onbevoegde^ handen
hoe dan ook, vinden kon
men,
diende
toch
Hoe zou men Censuur
echter toe te geraken ?
echter niet noodig, indien de leertucht
men dat
die
de
oefenen ?
—
ingeschrevene
gehouden
eindelijk wel eens
»de Leere die in het
Kerk
alhier geleerd wordt,
volkomene
toegelaten.
is,
dat
Hoe
daar
De levenstucht scheen werd. Doch, hoe zou te laten teekenen,
Oude en Nieuwe Testement en is,
en in de Christelijke
van ganscher harte »bekent" de waarachtige en
leer der zaligheid te zijn".
die formule begrepen
en hierin opge-
worden.
Eenvoudig door" eene verklaring
de Artikelen des Christelijken Geloofs begrepen
in
te
oefenen ?
maar geoefend
?),
als vóór de ver setting
Avondmaal
der Kerkorde op 16 December 1886 tot het
Dit nu
aangelegd (de eigenlijke Lid-
is
te
En
wat daar geleerd wordt dus onder
vinden in de Drie Formulieren van Eenig-
heid." Inderdaad, het staat zoo op alle die formuliertjes!
Ziedaar dan nu eene Gemeente die tot in hare onwetendste Avondmaalgangers die
toe
de
zichzelven
Formulieren van Eenigheid verstaat, en bestaat goed,
waardig, geloovig keurden
!
O
Bogerman
!
uit leden
hoe zoudt
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887
Abraham Kuyper Collection | 436 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887
Abraham Kuyper Collection | 436 Pagina's