GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 656

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 656

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

!

650 kruis? Ts het niet eene noodiging, om het zachte juk van Christus op zich te nemen, omdat de Heere het zwaarste kruis droeg voor de zijnen? Is het niet eene roepstem om het geheele hart den Heere te geven? Indien een kind van God in zonde valt kruisigt hij den Heere dan niet andermaal? Maar ook, wanneer de Kerk verof van de boosheid en bitterheid der menschen volgd wordt heeft te lijden, murmureert dan niet. De dienstknecht is niet meer dan zijn Heere. Al het lijden in deze wereld is gering, vergeleken met dat, hetwelk Jezus doorstond. Alles wat ons overkomt, hebben wij rechtmatig verdiend; doch de Heere zal nog alle bitterheid verzoeten. Legt de hand des geloofs op de wonden van Jezus' lichaam; die handen werden doorboord om u de heerlykste genadegiften te verwerven. Doet aan uzelven, wat de onrechtvaardigen aan Christus deden. Laat uw oude mensch met Hem gekruisigd worden opdat het lichaam der zonde tenietgedaan worde. Hoe kan een Christen, die wel bedenken mag, hoe zijn Heiland naakt aan het kruis gehangen heeft, zijn lichaam oppronken? Veelmeer wordt er dan gehaakt naar het kleed der heiligheid, dat Christus, door naakt aan het kruis te hangen, voor de zijnen ,

,

verwierf.

Jezus den Gekruiste omhelsd door het geloof, welk eene bron van vertroosting verschrikt door de donders van Horeb Christus Zijt gij heeft aan het kruis der gerechtigheid Gods genoeggedaan. Is er een treuren over uw ontbloot zijn van heiligheid; Christus heeft den mantel der gerechtigheid voor u op Golgotha geweven. Zijn u uwe zonden tot een gestadige onrust; het handschrift, dat tegen u was, heeft Christus aan het kruis gehecht. Is het u eene smart, dat gij in dit Mesechsdal moet vertoeven de Heere heeft den heuvel Golgotha beklommen, om u te doen stijgen op den heiligen berg, waar reine wijn en vet vol merg genoten wordt. ;

;

Er zullen

nog wel onder ons

zijn, die wel over de door gerechtigheid weten mede te spreken, maar die toegepast aan het hart niet kennen. Bedenkt, hoe vreeselijk de Heere God de zonde straft; dit is op Golgotha gebleken. Evenwel de smarten, die de Heere leed, namen een

Christus

er

verworven

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 656

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's