GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 432

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 432

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

!

426 spreken, wat wij weten, en getuigen, wat wij gezien hebben." (Joh. 3: 13, 11). 5jlk ben van den Vader uitgegaan en inde wereld gekomen." «Eer Abraham was, ben Ik." «Ik had heerlijkheid bij den Vader, eer de wereld was." »Ik en de Vader zijn éen !" Dit Kind is het Wonder Gods. God geopenbaard in het vleesch. Zijne apostelen getuigen van Hem: «Wij hebben zijne heerlijkheid aanschouwd, eene heerlijkheid als des Eenig,

geborenen van den Vader!" Wie nog twijfelend vragen en aarzelen blijft, die onto, vangt geen bewijs voor de Godheid van dit Kind maar hij moet het verwijtend woord hooren: «Ben Ik zoo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend? Wie Mij gezien beeft, die heeft den Vader gezien!" En hebt gij dan Hem niet gezien, die als de Eeniggeborene van den Vader den glans zijner heerlijkheid in de dagen zijner vernedering; in de dagen zijner verhooging; in de Schriften, die van Hem getuigen; in geslachten en eeuwen; in hemel en aarde, heeft laten schijnen ? Het Woord is vleesch geworden het Woord, dat in den beginne was; dat bij God was; het Woord, dat God was; in wien was het leven en het licht der menschen. Het is vleesch geworden, en heeft onder ons gewoond. Het Licht, schijnende in de duisternis. Het waarachtige Licht, hetwelk verlicht een iegelijk mensch, komende in de wereld. ;

;

Wonder Gods. Wonderlijk. Want hier gaat het woord in vervulling: «Een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op zijne schouders; en men noemt zijnen naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid. Vredevorst." Deze stal, deze kribbe, deze doeken, dit vleesch, zij zijn eene woonstede Gods. Knielt voor Hem neder. Christenen en zegent Hem in aanbidding Dit Kind

Zijn

naam

het

is

is

!

zij de groote Koning Die tot ons komt in 's Heeren naam! Wij zeegnen u uit 's Heeren woning; Wij zegenen u al tezaam. De Heer is God, door wien w' aanschouwen Het vroolijk licht, na bang gevaar; Bindt d' offerdieren dan met touwen Tot aan de hoornen van 't altaar.

Gezegend

mijn God, U zal ik loven, Verhoogen uwe majesteit! Mijn God! niets gaat uw roem teboven;

Gij zijt

U

prijz' ik tot in

eeuwigheid!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 432

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's