GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 670

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 670

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

664 gehoor des Woords, het gebed; en daartoe behoort ook de der broederen. Daaraan onttrok hij zich, en 't gevolg was, dat hij verstoken bleef van den zegen, dien ontvingen. Begeert van den Heere d i e genade, dat gij z ij heilbegeerig en geloovig voor uwe ziele moogt het getuigenisse der apostelen en profeten aangaande de gepastheid, de bereidwilligheid en algenoegzaamheid van dezen Jezus voor een iegelijk vex-doemelijk en onrein zondaar, die en begeeft u daarop v r ij e 1 ij k tot Hem tot Hem vlucht stelt geene voorwaarden vooraf of eischen van teekenen; want dat is tegen den aard van het geloof; immers de Heere zeide »o Mijn volk! mocht ge zien op die koperen slang, en gij zult leven ;" eigenwillige voorwaarden te stellen, brengt ons nog dieper in de donkerheid. De Heere ontdekke er ons aan en geneze er ons van, gelijk Hij het Thomas gedaan heeft, en doe ons de zaligheid smaken, van niet te zien (want 't aanschouwen is voor de eeuwigheid weggelegd) en nochtans te gelooven, (immers 't geloove is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet) opdat wy in dezen weg, met Tbomas, over onszelven beschaamd want hij is ook in zijn naam een voorbeeld mogen worden van alle geloovigen, die nog noodig hebben, door uitzuivering van den ouden zuurdeesem, een nieuw deeg te worden. ^) Mochten wij, die uit onszelven vaak, evenals Thomas, onder 't gewicht van alles wat de ziele kan beklemmen, nl. van de zonde en hare vruchtgevolgen, te geringe gedachten van den Heere hebben, met hem ondervinden, dat het niet is, gelyk moedeloosheid en troosteloosheid getuigen, maar dat het is, gelijk apostelen en profeten getuigen, nl, dat de Heere leeft voor al zijn bedrukt, arm en ellendig volk opdat wij bij die zalige ondervinding ook uit den drang onzer ziele mogen Amen. leeren belijden: »Mijn Heere en mijn God!" 't

gemeenschap

aannemen

;

:

;

;

Loof Hem, die u, al wat gij hebt misdreven, Hoeveel het zij, genadig wil vergeven; Uw krankheên kent en liefderijk geneest; Die van 't verderf uw leven wil verschoonen, JVIet goedheid en barmhartigheên u kronen; Die in den nood uw Redder is geweest. Ps. 103

1)

Hebreeuvvsch: Thomas; Grieksch: Didymus; dat

is

t

:

2.

weel in

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 670

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's